با کلیک بر روی پرداخت آنلاین، به صفحه پرداخت هدایت خواهید شد و بعد از پرداخت از طریق کارت های اعتباری بانکی ، لینک دانلود فعال شده و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید.
مقاله چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم
مقدمه (۱)
چدن های خاکستری آلومینیوم دار…(۲)
چدن های داکتایل آلومینیوم دار…(۸)
ذوب و ریختگری چدن های آلومینیوم دار(۹)
کلیاتی در مورد تولید چدن های آلمینوم دار(۱۱)
اثر آلومینیوم در چدن..(۱۳)
نکات ریختگری.(۱۵)
رفتار اکسیداسیونی در دماهای بالا…(۲۰)
تجهیزات ذوب وقالبگیری..(۲۹)
مواد لازم…(۳۰)
نحوه آزمایش(۳۰)
مراحل عملیات..(۳۰)
نتایج آزمایش(۳۱)
منابع ومآخذ..(۳۳)
ریز ساختار ها…(۳۴)
چدنهای آلومینیوم دار در دو نوع خاکستری و داکتایل وجود دارند. در یکی از انواع آلومینیوم جایگزین سیلیسیم میشود و در نوع دوم آلومینیوم علاوه بر سیلیسیم در چدن حاضر است. این چدنها بخاطر داشتن عناصر آلیاژی نسبتا ارزان و مقاومت خوب در برابر حرارت وخزش در گستره دمائی ۵۷۰ تا ۹۸۰ درجه سانتیگراد مورد توجه قرار گرفته است.
مقاومت در برابر حرارت بصورتی است که در چدنهای حاوی آلومینیوم لایه نازک اکسیدی نفوذ ناپذیر وچسبنده ای تشکیل میشود که از نفوذ اتمهای اکسیژن به درون فلز جلوگیری میکند.
متاسفانه ریختن چدنهای آلومینیوم دار دشوار است ،زیرا در دمای ذوب ریزی چدن ،آلومینیوم بسیار فعال است. تماس آلیاژ مذاب با هوا و رطوبت باید به حداقل برسد تا از تشکیل سرباره فلزی ،سطح ناصاف و قطعه ناسالم جلوگیری میشود. فرآیندهای تولید این آلیاژ در حال تکامل اند.
مقدار آلومینیوم انی چدنها بین ۰ تا ۱۲ درصد است . آزمایشهای اکسایش در دماهای ۸۰۰ ،۹۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۱۱۰۰ انجام شده است. مقدار آلومینیوم ،بر گرافیته شدن چدنهای خاکستری و داکتیل تاثیر میگذارد. اگر مقدار آلومینیوم کمتر از ۷ درصد باشد در حین انجماد گرافیت تشکیل میشود. بین ۷ و۱۸ درصد آلومینیوم فاز کاربیدی پایداری ایجاد میشود و قطعات ریختگی اساسا فاقد گرافیت هستند. چدنهای حاوی ۱۸ تا ۲۵ درصد آلومینیوم با ریزساختار گرافیتی ریز منجمد میشوند اگرچه مقدار کربن محلول در مذاب کاهش می یابد. ماشینکاری چدنهای آلومینیوم راحت است و قطعات سالمتری تولید میشود.
چدنهای آلومینیوم دار به دو دسته تقسیم میشوند:
۱_ چدنهای حاوی ۱ تا ۷ درصد آلومینیوم
۲_ چدنهای حاوی ۱۸ تا ۲۵ درصد آلومینیوم
مطلوب ترین ریزساختار برای پایداری در دماهای زیاد ترکیبی از فریت و گرافیت است و اگر زمینه کاملا فریتی نباشد آنها را در ۹۳۰ تا ۱۰۴۰ درجه سانتیگراد تابکاری میکنند تا سمنتیت باقی مانده در آنها تجزیه شود وپایداری ساختاری افزایش یابد.
مقاله چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم
قیمت : 3000 تومان
با کلیک بر روی پرداخت آنلاین، به صفحه پرداخت هدایت خواهید شد و بعد از پرداخت از طریق کارت های اعتباری بانکی ، لینک دانلود فعال شده و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید.
پروژه بررسی عوامل مؤثر بر راندمان کورههای دوار سیمان
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc”
مهندسی شیمی – مهندسی فرایند
فهرست مطالب
عنوان
چکیده………………………………….. ۱
مقدمه………………………………….. ۲
فصل۱: طرحی از یک کارخانه سیمان با تکنولوژی روز دنیا ۴
فصل دوم: اجزاء سیستم پخت………………… ۱۳
۱-۲- مشخصههایی از کوره دوار سیمان………… ۱۴
۱-۱-۲- غلطکها…………………………… ۱۵
۲-۱-۲- غلطک بالابر……………………….. ۱۵
۳-۱-۲- سیستم چرخاننده کوره……………….. ۱۶
۴-۱-۲- آببندی سر و ته کوره……………….. ۱۶
۲-۲- نسوزکاری کوره……………………… ۱۷
۳-۲- مشخصههایی از پیش گرمکن……………… ۱۸
۴-۲- مسیر فرعی…………………………. ۲۰
۵-۲- سیستم تکلیس(Calciner)…………………. 21
۶-۲- مشخصههایی از خنککن…………………. ۲۲
۷-۲- انواع خنککنها……………………… ۲۴
۱-۷-۲- خنککن مشبک……………………….. ۲۷
۸-۲- اتاق کنترل………………………… ۳۰
۹-۲- سوخت رسانی و مشعل………………….. ۳۰
۱-۹-۲- اصول سوختن و کنترل شعله……………. ۳۲
۲-۹-۲- شعله…………………………….. ۳۳
۳-۹-۲- درجه حرارت شعله…………………… ۳۴
فصل ۳: پروژه…………………………… ۴۰
فصل ۴: شناخت متغیرهای کنترل سیستم پخت…….. ۴۲
۱-۴- کنترل کوره………………………… ۴۳
۲-۴- خنک کردن کلینکر……………………. ۴۴
۳-۴- سوخت کوره…………………………. ۴۵
۴-۴- تغذیه کوره………………………… ۴۶
۵-۴- متغیرهای راهبری کوره……………….. ۴۶
۶-۴- مکانیک کوره……………………….. ۴۸
۷-۴- شرایط خاص راهبری کوره………………. ۵۱
۱-۷-۴- کلیات……………………………. ۵۱
۲-۷-۴- تجزیه شیمیایی گاز خروجی کوره……….. ۵۱
۳-۷-۴- حجم هوای اولیه……………………. ۵۲
۴-۷-۴- درجه حرارت گاز خروجی پیش گرمکن……… ۵۲
۵-۷-۴- درجه حرارت یاتاقانها………………. ۵۲
۶-۷-۴- الکتروفیلترها…………………….. ۵۲
۷-۷-۴- گرفتگی سیکلونها…………………… ۵۳
۸-۷-۴- گرفتگی در رایزر پایپ و ورودی کوره…… ۵۳
۹-۷-۴- نسوزکاری کوره…………………….. ۵۳
۸-۴- چرخاندن کوره با موتور کمکی………….. ۵۴
۹-۴- تحلیل گزارشات ساعتی سیستم پخت……….. ۵۴
فصل ۵: رعایت اصول کوره بانی……………… ۵۹
۱-۵- مشخصههایی از سیستم پخت……………… ۶۰
۱-۵-۱- جلو شعله…………………………. ۶۰
۱-۵-۲- هوای ثانویه………………………. ۶۳
۲-۵- کوره بان وکوتینگ(استر کوره)…………. ۶۵
۳-۵- عقب کوره………………………….. ۶۸
۱-۳-۵- درجه حرارت عقب کوره……………….. ۶۹
۲-۳-۵- مکش عقب کوره……………………… ۷۱
۳-۳-۵- اکسیژن عقب کوره…………………… ۷۲
۴-۵- کنترل مقدار سوخت…………………… ۷۳
۵-۵- کنترل مقدار خوراک کوره و دور کوره……. ۷۴
۶-۵- کنترل متغیرهای خنک کن گریت………….. ۷۶
۱-۶-۵- کنترل مکش درب کوره………………… ۷۷
۲-۶-۵- فشار زیر صفحات خنک کن……………… ۷۸
۳-۶-۵- کنترل درجه حرارت هوای ثانویه……….. ۷۸
۷-۵- بیست و هفت حالت اساسی کوره………….. ۷۹
۱-۷-۵- سه متغیر و کنترل کننده اساسی……….. ۸۱
۲-۷-۵- شرح بیست و هفت حالت- راهحلها و دلایل…. ۸۵
۳-۷-۵- حالات اضطراری……………………… ۹۲
فصل ۶: اولین گرم کردن سیستم پخت…………. ۱۰۲
۱-۶- خشک کردن پیش گرمکن…………………. ۱۰۳
۲-۶- خشک کردن درب کوره و کانال هوای سوم و خنک کن ۱۰۶
۱-۲-۶- مشعل کمکی برای خشک کردن درب کوره…… ۱۰۸
۲-۲-۶- مشعل کمکی برای خشک کردن کانال هوای سوم ۱۰۸
۳-۲-۶- مشعل کمکی برای خشک کردن خنک کن…….. ۱۰۸
۳-۶- گرم کردن کوره دوار…………………. ۱۱۳
۱-۳-۶- آماده سازی………………………. ۱۱۳
۲-۳-۶- گرم کردن تمام سیستم پخت…………… ۱۱۳
۳-۳-۶- کنترل درجه حرارت…………………. ۱۱۵
۴-۳-۶- چرخاندن کوره در مرحله گرم کردن…….. ۱۱۶
۵-۳-۶- وقفه در گرم کردن…………………. ۱۱۶
۴-۶- خواباندن کوره……………………… ۱۱۷
۵-۶- نکات مهم………………………….. ۱۱۷
فصل ۷: اولین راهاندازی سیستم پخت………… ۱۱۹
۱-۷- اولین باردهی کوره………………….. ۱۲۰
۲-۷- مقدمات تغذیه کوره………………….. ۱۲۰
۳-۷- راهاندازی موتور کوره……………….. ۱۲۰
۴-۷- فراهم کردن شرایط تولید عادی…………. ۱۲۱
۵-۷- راهاندازی خنک کن…………………… ۱۲۲
۶-۷- آماده شدن برای راهاندازی کلساینر…….. ۱۲۵
۷-۷- رسیدن به باردهی عادی……………….. ۱۲۵
۸-۷- حالات غیرعادی خنک کن………………… ۱۲۶
فصل ۸: گرفتگیهای سیستم پخت……………… ۱۳۰
۱-۸- قلیائیها………………………….. ۱۳۱
۲-۸- پاک کردن پیش گرمکن…………………. ۱۳۴
۳-۸- عوامل گرفتگی عقب کوره………………. ۱۳۴
۱-۳-۸- توازن چسبندگی و فرسایش……………. ۱۳۴
۲-۳-۸- چسبندگی چیست؟……………………. ۱۳۶
۳-۳-۸- چسبندگی جامد به جامد……………… ۱۳۷
۴-۳-۸- جذب سطحی………………………… ۱۳۷
۵-۳-۸- نتیجهگیری……………………….. ۱۳۸
۴-۸- ماهیت جرم گرفتگی عقب کوره…………… ۱۳۸
۱-۴-۸- مشخصات ظاهری گرفتگی………………. ۱۳۸
۲-۴-۸- ترکیب شیمیایی……………………. ۱۳۸
۳-۴-۸- ترکیب مینرالوژیکی………………… ۱۴۴
۴-۴-۸- مکانیزم تشکیل……………………. ۱۴۴
۵-۸- عوارض گرفتگی عقب کوره………………. ۱۴۵
۱-۵-۸- عقب کوره………………………… ۱۴۵
۲-۵-۸- عوارض گرفتگی…………………….. ۱۴۷
فصل ۹: نسوزکاری سیستم پخت سیمان…………. ۱۴۹
۱-۹- مواد نسوز در نقاط مختلف سیستم پخت……. ۱۵۰
فصل ۱۰: فرسایش مواد نسوز در سیستم پخت…….. ۱۶۰
۱-۱۰- مقدمه……………………………. ۱۶۱
۲-۱۰- عوامل مختلف فرسایش آجر منطقه پخت……. ۱۶۲
۱-۲-۱۰- زیاد داغ شدن آجر………………… ۱۶۳
۲-۲-۱۰- نفوذ املاح قلیائی………………… ۱۶۷
۳-۲-۱۰- فرسایش ناشی از احیاء…………….. ۱۷۲
۴-۲-۱۰- فرسایش مکانیکی………………….. ۱۷۵
۳-۱۰- سیکل قلیائی در سیستم پخت سیمان……… ۱۸۰
۴-۱۰- شکفتگی قلیائی…………………….. ۱۸۳
۵-۱۰- فرسایش بدنه کوره………………….. ۱۸۵
فصل ۱۱: رعایت نکات ایمنی سیستم پخت……….. ۱۸۶
۱-۱۱- کوره…………………………….. ۱۸۷
۲-۱۱- سیکلونها…………………………. ۱۸۷
۳-۱۱- الکتروفیلتر………………………. ۱۸۸
فصل ۱۲: عوامل موثر بر راندمان کورههای دوار سیمان از دیدگاه آنالیز شیمیایی خوراک کوره…………………….. ۱۹۱
۱-۱۲- مقدمه……………………………. ۱۹۲
۱-۱-۱۲- مسئولیت آزمایشگاه کارخانه سیمان…… ۱۹۲
۲-۱-۱۲- سیمان………………………….. ۱۹۲
۲-۱۲- مشخصات شیمیائی و فیزیکی سیمان………. ۱۹۵
۱-۲-۱۲- آلیت…………………………… ۱۹۶
۲-۲-۱۲- بلیت…………………………… ۱۹۸
۳-۲-۱۲- فاز الومینات……………………. ۱۹۸
۴-۲-۱۲- فاز فریت……………………….. ۱۹۸
۵-۲-۱۲- ترکیبات فرعی……………………. ۱۹۸
۶-۲-۱۲- سنگ گچ…………………………. ۲۰۲
۳-۱۲- محاسبه فازهای سیمان……………….. ۲۰۳
۴-۱۲- مشخصات از انواع سیمان……………… ۲۰۳
۵-۱۲- چگونگی پخت مواد…………………… ۲۰۶
۱-۵-۱۲- فعل و انفعالات مواد در پیش گرمکن…… ۲۰۶
۲-۵-۱۲- فعل و انفعالات مواد در داخل کوره…… ۲۰۸
۶-۱۲- عوامل موثر در پختن مواد……………. ۲۱۱
۱-۶-۱۲- ترکیب شیمیایی مواد اولیه…………. ۲۱۱
۲-۶-۱۲- ترکیب مینرالی مواد اولیه و خوراک کوره ۲۱۷
۳-۶-۱۲- دانهبندی خوراک کوره……………… ۲۱۸
۴-۶-۱۲- همگن بودن مواد خام………………. ۲۱۸
۵-۶-۱۲- شرایط پخت………………………. ۲۱۹
۷-۱۲- میکروسکوپی کلینکر…………………. ۲۱۹
۱-۷-۱۲- کلینکر نرمال……………………. ۲۱۹
۲-۷-۱۲- کلینکر آهسته خنک شده…………….. ۲۱۹
۸-۱۲- مراحل فیزیکی و شیمیائی مواد در حین پخت. ۲۲۳
۱-۸-۱۲- خشک شدن………………………… ۲۲۳
۲-۸-۱۲- دهیدراته شدن مواد رسی……………. ۲۲۳
۳-۸-۱۲- تجزیه کربناتها………………….. ۲۲۳
۴-۸-۱۲- واکنشهای جامد…………………… ۲۲۳
۵-۸-۱۲- واکنشهایی که در حضور فاز مایع رخ میدهد ۲۲۴
۹-۱۲- تاثیر نوسانات کیفیت خوراک کوره بر راندمان کوره ۲۲۴
۱۰-۱۲- اقدامات موردنیاز در جهت کاهش نوسان کیفیت خوراک کوره ۲۲۶
۱-۱۰-۱۲- تدوین استراتژی نمونهگیری………… ۲۲۶
۲-۱۰-۱۲- مطالعات تفصیلی معادن……………. ۲۲۷
۳-۱۰-۱۲- جلوگیری از عوامل نوسان کاذب در سیستم کنترل کیفی ۲۲۷
منابع و مراجع…………………………. ۲۲۹
چکیده انگلیسی ………………………… ۲۳۰
فهرست اشکال
عنوان
۱-۱- فلودیاگرام خط تولید سیمان……………. ۶
۲-۱- مشخصات پخت سیمان……………………. ۷
۳-۱- خط تولید سیمان به روش خشک…………… ۱۰
۴-۱- سیستم پخت سیمان……………………. ۱۱
۵-۱- سیستم پخت سیمان با سیکلون ۵ مرحلهای…… ۱۲
۱-۲- کوره دوار سیمان……………………. ۱۴
۲-۲- بدنه کوره…………………………. ۱۵
۳-۲- غلطک مستقر روی پایههای کوره سیمان……. ۱۵
۴-۲- سیستم حرکت کوره……………………. ۱۶
۵-۲- نسوزکاری بخشهایی از سیستم پخت……….. ۱۷
۷-۲- تغییرات حرارت ویژه مصرفی نسبت به ظرفیت کوره ۲۰
۸-۲- نمونهای از طرح مسیر فرعی……………. ۲۱
۱۱-۲- خنک کن دوار به همراه کوره دارای کلساینر طرح همبولت ۲۶
۱۲-۲- خنک کن سیارهای…………………….. ۲۶
۱۳-۲- خنک کن مشبک……………………….. ۲۸
۱۴-۲- اتاق کنترل سیمان اکباتان……………. ۳۰
۱۵-۲- مقطع انتهای خروجی کوره سیمان………… ۳۴
۲۴-۲- یکی از آخرین طرحهای مشعل و موقعیت آن در سیستم پخت سیمان ۳۹
۱-۴- محاسبه مقدار هوای نشتی در بخشهای مختلف سیستم پخت و آسیاب مواد……………………………………… ۵۰
۲-۴- نقاط سنجش متغیرهای مختلف سیستم پخت…… ۵۵
۳-۴- نقاط سنجش متغیرهای مختلف خنک کن کلینکر.. ۵۶
۴-۴- گزارش ساعتی کارکرد کوره سیمان هگمتان…. ۵۷
۵-۴- گزارش ساعتی کارکرد خنک کن کلینکر سیمان هگمتان ۵۸
۱-۵- موقعیت نقطه تاریک نسبت به شعله………. ۶۱
۲-۵- جهت انتقال حرارت از مرکز کوره به بدنه… ۶۴
۳-۵- حالات مختلف منطقه پخت……………….. ۶۵
۱-۶- محل تعبیه حرارت سنجها در نقاط مختلف پیش گرمکن ۱۰۵
۲-۶- چگونگی تعبیه سوراخهایی در سقف سیکلونها برای خروج بخار آب ۱۰۷
۳-۶- محل تعبیه مشعل برای خشک و گرم کردن کانال هوای سوم ۱۰۹
۴-۶- محل تعبیه برای خشک و گرم کردن درب کوره.. ۱۱۰
۵-۶- مشعل کمکی برای خشک کردن خنک کن………. ۱۱۱
۱-۷- موتور کوره………………………… ۱۲۱
۳-۸- جریان گاز و مواد…………………… ۱۳۶
۴-۸- جریان گاز و مواد…………………… ۱۳۶
۵-۸- گرفتگیهای سیستم پخت………………… ۱۴۶
۱-۹- تغییرات درجه حرارت در بخشهای مختلف سیستم پخت ۱۵۱
۲-۹- نسوزکاری قسمتهای مختلف سیستم پخت…….. ۱۵۳
۳-۹- جنس مواد نسوز مورد استفاده در قسمتهای مختلف سیستم پخت ۱۵۴
۴-۹- سیکلون پایین پیش گرمکن و نسوزکاری سقف… ۱۵۶
۵-۹- انتهای پیش گرمکن و ورودی……………. ۱۵۶
۶-۹- مناطق مختلف ابتدا تا انتهای کوره…….. ۱۵۷
۱-۱۰- عوامل فرسایش مختلف شیمیایی- مکانیکی و حرارتی موثر روی آجر…………………………………….. ۱۶۲
۲-۱۰- الی ۲۴-۱۰- اشکال مختلف آجرهای کوره که دچار فرسایش شدهاند صفحه ۱۶۴الی صفحه۱۸۰
۲۵-۱۰- سیکل کلر در سیستم پخت…………….. ۱۸۱
۲۶-۱۰- سیکل قلیائی در سیستم پخت………….. ۱۸۲
۲۷-۱۰- سیکل سولفور در سیستم پخت………….. ۱۸۲
۲۸-۱۰- شکفتگی قلیائی……………………. ۱۸۴
۳۰-۱۰- فرسایش بدنه کوره…………………. ۱۸۵
۱-۱۲- دیاگرام سه تائی نشاندهنده ترکیبات اکسیدی و مینرالی سیمان پرتلند و موقعیت آن در مقایسه با سایر مصالح و مواد معدنی ۱۹۳
۲-۱۲- تقسیمبندی مناطق مختلف کوره…………. ۲۰۷
۳-۱۲- تغییرات شیمیائی و حرارتی خوراک کوره از ورود به سیستم پخت تا خروج از آن……………………………. ۲۱۰
۴-۱۲- بلورهای کلینکر عادی……………….. ۲۲۱
۵-۱۲- بلورهای کلینکر آهسته خنک شده……….. ۲۲۱
۶-۱۲- توده بلورهای آهک آزاد که توسط الیتها احاطه شدهاند ۲۲۱
۸-۱۲- کلینگر آزمایشگاهی با سولفات زیاد……. ۲۲۲
فهرست جداول
عنوان
۱-۲- موازنه حرارتی پیش گرمکن اس- اف………. ۲۲
۲-۳- موازنه حرارتی خنک کن فولر دارای اندازههای ۱۰۵۰/۸۲۵ ۲۹
۳-۲- مشخصات فیزیکی شیمیایی انواع سوخت(مأخذ: المان) ۳۱
۴-۲- مشخصات نفت کوره پالایشگاهی ایران……… ۳۲
۱-۴- مشخصهای از سوختهای مصرفی در کوره سیمان.. ۴۶
۱-۵- شرح بیست و هفت حالت اساسی- راهحلها و دلایل ۸۵
۱-۸- مشخصات ظاهری و شیمیایی جرم گرفتگیهای عقب تعدادی از کورههای متعلق به کمپانی holcim…………………… 140
۲-۸- آنالیز شیمیایی نمونههایی از سیلکون ۴…. ۱۴۲
۳-۸- آنالیز شیمیایی نمونههای از کوتینگهای مزاحم رایز پایپ ورودی کوره…………………………………….. ۱۴۳
۱-۹- چرا سیستم پخت سیمان را نسوزکاری میکنیم؟. ۱۵۲
۲۹-۱۰- واکنشهای مرتبط با ترکیب Na20 و مولایت موجود در آجر آلومینیومی و ترکیبات آلومینو سیلیکات موجود در آجر شاموتی ۱۸۴
۱-۱۲- ترکیب شیمیایی مواد اولیه کارخانجات سیمان ایران ۱۹۴
۲-۱۲- علائم اختصاری برای اجزاء تشکیل دهنده سیمان ۱۹۷
۳-۱۲- ترکیب شیمیائی فازهای یک نمونه کلینگر سیمان پرتلند(برحسب درصد وزنی)………………………………… ۲۰۰
۴-۱۲- فازهای کلینکر و مشخصات آنها(درصدها وزنی است) ۲۰۱
۵-۱۲- انواع سیمان پرتلند براساس تقسیمبندی انجمن سیمان اروپا ۲۰۴
۶-۱۲- استانداردهای آمریکا(ASTM-C 150) برای سیمان ۲۰۵
۷-۱۲- خلاصه عملیات شیمیائی- حرارتی و نام مناطق کوره ۲۰۹
۸-۱۲- روابط و نسبت مدولهای مورد استفاده برای تنظیم مواد و پختن کلینکر……………………………….. ۲۱۳
۹-۱۲- نمونهای از مشخصات سنگ آهک- خاک رس و کلینکر ۲۱۴
فهرست منحنیها و نمودارها
عنوان
۷-۲- منحنی تغییرات حرارت ویژه مصرفی نسبت به ظرفیت کوره ۲۰
۹-۲- منحنی قابلیت خرد شدن کلینکر و ارتباط آن با نحوه سرد کردن ۲۴
۱۰-۲- منحنی درصد انبساط کلینکر و ارتباط آن با چگونگی سرد شدن ۲۴
۱۶-۲- منحنی تغییرات درجه حرارت و طول شعله نسبت به نوع سوخت ۳۵
۱۷-۲- منحنی اثر نسبت هوا روی درجه حرارت شعله.. ۳۵
۱۸-۲- منحنی طول نسبی شعله به صورت تابعی از نسبت هوا ۳۶
۱۹-۲- منحنی رابطه بین نسبت هوا و فاصله نقطه حداکثر حرارت شعله تا سرمشعل………………………………… ۳۶
۲۰-۲- منحنی تغییرات درجه حرارت نسبی شعله- نسبت هوای اولیه به ثانویه……………………………………… ۳۷
۲۱-۲- نمودار تغییرات درجه حرارت شعله- درصد هوای اضافی- درجه حرارت هوای ثانویه برای سوخت…………………… ۳۷
۲۲-۲- اثر سرعت جریان سوخت روی درجه حرارت شعله و فاصله حداکثر درجه حرارت…………………………………. ۳۸
۲۳-۲- اثر سرعت جریان سوخت روی گسترش شعله…… ۳۹
۴-۵- رابطه بین درصد هوای اضافی و اکسیژن عقب کوره ۷۲
۵-۵- سه نمونه از افزایش دور کوره نسبت به زمان ۷۵
۵-۶- نمودار بیست و هفت حالت اساسی کوره……. ۸۴
۶-۶- منحنی ارتباط درجه حرارت بدنه با درجه حرارت سطح داغ آجر و ضخامت آجر………………………………….. ۱۱۲
۷-۶- منحنی گرم کردن کوره………………… ۱۱۴
۲-۷- منحنی گرم کردن کوره………………… ۱۲۴
۱-۸- Relation between removal ratio of volative component and by pass ratio ۱۳۲
۲-۸- منحنیهای فشار جزئی ترکیبات مختلف موجود در سیکل قلیائی ۱۳۳
چکیده
سیستم پخت سیمان مهمترین و اساسیترین بخش یک واحد تولیدی سیمان میباشد، به طوریکه ظرفیت اسمی کارخانههای سیمان براساس میزان تولید روزانه(۲۴ ساعته) کوره بنا نهاده شده و ظرفیت دپارتمانها- تجهیزات و ماشین آلات- سیلوهای ذخیره مواد خام- کلینکر و سیمان نیز بر پایه ظرفیت تولید کوره طراحی و ساخته میشود.
لذا راندمان کوره یکی از پارامترهای مهم در بخش تولید بوده و تلاش در جهت به ظرفیت رساندن و سپس بالا بردن راندمان تولید کوره از مهمترین اهداف تیم مدیریتی و پرسنل فنی کارخانههای سیمان میباشد. در این پروژه سعی بر این است که پس از ارائه شناخت کلی از خط تولید سیمان دو فاکتور بسیار مهم و ارزشمند یعنی عوامل موثر بر راندمان کورههای دوار سیمان از دیدگاه بهرهبرداری و آنالیز شیمیائی خوراک کوره ارزیابی شده و مورد تاثیر هر کدام از دو عامل مذکور پس از شناخت موضوعات و مسائل مطروحه به بررسی مشکلات موجود پرداخته و راهحلهایی صحیح جهت برخورد با این گونه مسائل ارائه شود تا انشاءالله بدین وسیله هدف اصلی از ارائه این پروژه محقق شود.
پروژه بررسی عوامل مؤثر بر راندمان کورههای دوار سیمان
قیمت : 9500 تومان
با کلیک بر روی پرداخت آنلاین، به صفحه پرداخت هدایت خواهید شد و بعد از پرداخت از طریق کارت های اعتباری بانکی ، لینک دانلود فعال شده و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید.
پروژه بازیافت دی اتانول آمین از پساب های صنعتی
فهرست مطالب
مقدمه……………………………………….. ۳
چکیده……………………………………….. ۴
فصل اول
شیرین کردن گازها با اتانول آمین ها
تعریف عمومی گازها………………………… ۶
انواع گاز طبیعی………………………….. ۶
ناخالصی های موجود در گازها………………… ۷
پالایش گازها……………………………… ۷
روش آمین………………………………… ۹
انتخاب نوع فرآیند……………………….. ۱۰
تجهیزات لازم فرایند تصفیه گاز ترش با آمین ها… ۱۱
فرآیند تصفیة گاز ترش با دی اتانول آمین (DEA).. 12
اثر گازهای اسیدی جذب شده روی خواص فیزیکی آلکانول آمین ۱۶
واکنش های شیمیایی فرآیند شرین کردن گاز طبیعی.. ۱۷
حلالهای جاذب…………………………….. ۱۹
ویژگیهای زداینده گازها و حلالهای جاذب………. ۲۰
معرفی آمین ها و معیار انتخاب آنها…………. ۲۱
تولیداتانول آمین ها……………………… ۲۲
خصوصیات اتانول آمین ها…………………… ۲۵
کاربرد اتانول آمین ها……………………. ۲۸
مزایای دی اتانول آمین نسبت به موتور اتانول آمین ۲۹
ظرفیت، تقاضا و قیمت اتانول آمین در سطح جهان… ۳۰
فصل دوم
فرایند نوینی برای بازیافت DEA از محلولهای نیمه فاسد شده:
تشریح فرایند وتعادل فازی سیستم دی اتانول آمین – بی (هیدروکسی اتیل) پیپرازین
تری (هیدروکسی اتیل) اتیلن دی آمین – هگزادکان……. ۳۴
فرایند نوین…………………………….. ۳۶
مشخصات مایع بی اثر………………………. ۳۸
بررسی تعادل بخار مایع(VLE)……………….. 39
ترمودینامیک تعادل بخار – مایع…………….. ۳۹
مخلوطهای دوتایی ………………………… ۴۵
مخلوطهای چند جزیی……………………….. ۴۸
آنالیز رگرسیون دادههای تعادلی بخار – مایع….. ۴۹
مواد، تجهیزات و روشهای آزمایشگاهی…………. ۵۳
فصل سوم
فرایند نوینی برای بازیافت DEA از محلولهای نیمه فاسد شده:
آنالیز فرایند…………………………… ۵۶
تقطیر تحت شرایط جریان برگشتی کامل…………. ۵۶
آنالیز فرایند با شبیه ساز ASPEN ………….. 65
تقطیر ناگهانی…………………………… ۶۶
تقطیر جزئی و ناگهانی…………………….. ۶۸
اثر شرایط عملیاتی بر اجرای فرایند…………. ۷۲
شبیه سازی فرایند پیشنهادی با دو ستون تقطیر…. ۸۰
نتیجه ……………………………………… ۸۴
ضمیمه………………………………………. ۸۶
معادلة NRTL و پارامترهای آن …………………. ۸۸
مراجع ……………………………………… ۸۹
چکیده
یک مطالعه دربارة فرآیند تقطیر چند مرحله ای برای بازیافت DEA از محلولهای آلوده ارائه گردیده است. این قبیل محلولها مشکلات جدی را در کارخانجات گاز و پالایشگاههای نفتی بوجود آورده اند . بدلیل فراریت بعضی از اجزاء تشکیل دهنده شان نمی توانند به آاسانی خالص شوند. این فرآیند جدید از هگزادکان به عنوان مایع حامل بیاثر برای حصول اطمینان از توزیع مناسب مایع در ستون تقطیر ، به منظور جلوگیری از آلودگی و سهولت تفکیک اجزاء غیرفرار استفاده می کند. در این پروژه فرایند با داده های تعادل فازی نوین بین مخلوط دی اتانول آمین، بی(هیدروکسی اتیل) پیپرازین، تری(هیدروکسی اتیل) اتیلن دی آمین، آب و هگزادکان توضیح داده شده است. خصوصیات فیزیکی طراحی شدة ماده حامل بی اثر مورد بحث قرار می گیرد و رهنمودهایی جهت انتخاب آن ارائه گردیده اند. از مدل ضریب فعالیت دو مایع غیر تصادفی به طور موفقیت آمیز جهت نمایش یا ارائه داده های تعادلی استفاده می شود. فرآیند تقطیر برای عمل خلوص سازی محلولهای آمین آلوده شده، توصیف شده است. فرآیند تقطیر چند مرحلهای و مایع حامل بی اثر(هگزادکان) استفاده می شود. از ستون تقطیر با قطر داخلی ۵۰ پیشنهاد شده با شبیه سازاسپن(ASPEN) را تائید کند و از خصوصیات فیزیکی مایع حامل بی اثر ارائه شده در فصل دوم استفاده می کند . بعنوان مثال، برای تفکیک ناخالصی های محلول دی اتانول آمین فاسد شده تحت شرایط خلاء راندمان خوبی به دست آمده بود. نتایج با تقطیر تک مرحله ای مرسوم برابر هستند.
مقدمه
این پروژه ، شامل سه فصل می باشد. فصل اول راجع به شیرین کردن گازها و حلال اتانول آمین، فصل دوم در ارتباط با فرایند بازیافت حلالهای جاذب و فصل سوم در رابطه با آنالیز فرایند پیشنهادی می باشد.
در فصل اول گازها به صورت عمومی، ناخالصیهای موجود در گازها، فرایند شیرین کردن گازها ، روشهای پالایش ، روش آمین، تجهیزات لازم فرایند تصفیه گاز ترش با آمینها، حلالها جاذب، آمینها، خصوصیات و کاربرد آمین ها ، ظرفیت تقاضا و قیمت اتانول آمین در سطح جهان و …. بحث شده است.
در فصل دوم فرایند نوینی برای بازیافت اتانول آمینها خصوصاً دی اتانول آمین از محلولهای نیمه فاسد شده پیشنهاد شده است و سپس فرایند و تعادل فازی سیستم دی اتانول آمین – بی(هیدورکسی اتیل) پیپازین – تری (هیدروکسی اتیل ) اتیلن دی آمین – هگزادکان ، مشخصات مایع بی اثر ،بررسی تعادلی بخار- مایع ، ترمودینامیک تعادل بخار – مایع و… تشریح شده اند.
در فصل سوم آنالیز فرایندپیشنهادی ، تقطیر تحت شرایط جریان برگشتی کامل، آنالیز فرایند با شبیه سازاسپن ، تقطیر جزئی وناگهانی ، اثر شرایط عملیاتی روی اجرای فرایند و …. توضیح داده شده اند.
بعضی علائم، نشانه ها ، حروف و اختصار کلماتی که در طول پروژه از آنها استفاده و در درون فصلها توضیح داده نشده اند، در پایان پروژه تحت عنوان ضمیمه آورده شده اند.
پروژه بازیافت دی اتانول آمین از پساب های صنعتی
قیمت : 7500 تومان
با کلیک بر روی پرداخت آنلاین، به صفحه پرداخت هدایت خواهید شد و بعد از پرداخت از طریق کارت های اعتباری بانکی ، لینک دانلود فعال شده و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید.
پروژه استخراج ترکیبات طبیعی موجود در کبد و بافت عضله ماهی کفشک زبان گاوی
پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش : غیرزیستی
چکیده
مقدمه
فصل اول: کلیات
۱-۱ هدف
۱-۲ پیشینه تحقیق
۱-۳ روش کار و تحقیق
فصل دوم: کفشک زبانی ماهیان(cynoglossidae tongue soles)
کفشک زبان گاوی(cynoglossus marco lepidotus)
۱-۲کفشک زبانی ماهیان (cynoglossidae tongue soles)
۲-۱-۱ ریخت شناسی کفشک زبانی ماهیان
۲-۱-۲ گونه های موجود در ایران
۲-۲ جایگاه سیستماتیک کفشک زبان گاوی (cynoglossidate macrolepidotus )
۲-۲-۱ ریخت شناسی کفشک زبان گاوی (largescale tonguesole)
۲-۲-۲ محیط زیست
۲-۲-۳ ارزش اقتصادی
۲-۲-۴ اندازه و وزن
۲-۲-۵ پراکنش
فصل سوم:چربی ها (lipids) وروغن ماهی(fish oil)
۳-۱ چربی ها
۳-۲ اسید های چرب
۳-۲-۱ مشخصات عمومی اسیدهای چرب
۳-۲-۲ خواص اسیدهای چرب
۳-۳ ساختمان و خواص انوع چربیها
۳-۳-۱ چربی های خنثی (اسیل گلیسرولها)
۳-۳-۲ فسفوگلیسیریدها
۳-۳-۳ اسفنگولیپیدها و گلیکولیپیدها
۳-۳-۴ موم ها ( waxed)
۳-۳-۵ لیپیدهایی که صابون نمی شوند
۳-۶ روغن ماهی (Fish oil)
فصل چهارم : مواد و روش ها
۴-۱ مواد مصرف شده
۴-۲ وسایل آزمایشگاهی مورد نیاز
۴-۳ دستگاههای مورد نیاز
۴-۴ روش
۴-۴-۱ تهیه نمونه ماهی کفشک زبان گاوی
۴-۴-۲ استخراج مواد طبیعی از کبد و بافت عضله ماهی کفشک زبان گاوی
۴-۴-۳ مراحل عملی استخراج به روش Bligh and dyer
۴-۴-۴ استخراج و خالص سازی چربی ها در روش Bligh and dyer
۴-۵ استفاده توأم از کروماتوگراف و طیف سنج جرمیGC/MS
۴-۵-۱ اندیس کواتس (Kovts index )
۴-۶ شناسایی مواد طبیعی موجود در فاز –n هگزانی کبد و بافت عضله
ماهی کفشک زبان گاوی (largescale tongusole) با استفاده از دستگاه GC/MS
۴-۶-۱ مشخصات دستگاه GC/MS مورد استفاده
فصل پنجم : نتایج آزمایش و بحث
۵-۱ نتایج ، تفسیر داده ها و شناسایی طیف های GC-MS
۵-۲ بحث
پیشنهادات
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
چکیده :
در این تحقیق مواد طبیعی و اسید های چرب موجود در بافت کبد و عضله ماهی کفشک زبان largescale tonguesole با نام علمی (cynoglossus macrolepidotus ) معروف به زبان گاوی با استفاده از روش(bligh and dyer ) استخراج گردید .
برای شناسایی این مواد ابتدا کلروفرم که به عنوان حلال مورد استفاده قرار گرفته بود توسط دستگاه rotary evaporator تبخیر و سپس مواد در –n هگزان حل گردید و به دستگاه GC-MS تزریق شد . با استفاده از کروماتوگرام جرمی و طیف های جرمی بدست آمده مواد طبیعی موجود از جمله اسیدهای چرب بافت کبد و عضله با محاسبه اندیس کواتس و مقایسه آنها با اندیس کواتس استاندارد و نیز بررسی داده های طیفی ( GC-MS ) و مقایسه آنها با داده های استاندارد موجود در مراجع (Eight peak ) شناسایی گردید .
در کبد یازده ترکیب شناسایی شد که palmitic acid با ۹۸/۱۴ درصد بیشترین
مقدار می باشد . سایر ترکیبات شناسایی شده در کبد شامل oleic acid
(30/12درصد) ،
۱,۳-cyclooctadiene(97/7درصد)stearicAcidو(۸۰/۶)درصد، methyl
eicosa-5,8,11,14,17 pentaenoate (۴۵/۶ درصد) ، ۱,۴,۸-dodecatiene (75/5
درصد). ۹-hexadecanoic acid (39/5درصد)ethyl ester،
۵,۸,۱۱,۱۴-eicosatetranenoic acid (08/4درصد)،heptacosane
(77/1درصد)،۳-heptadecan-5-yne (24/1درصد)،myristic acid (66/0درصد)می باشد
. ترکیبات شناسایی شده در بافت عضله شامل plamitic acid (15/43درصد) ،
methyl eicosa-5,8,11,14,17-pentanoate (۵۱/۲۳درصد) ،stearic acid
(35/8درصد)،oleic acid(68/0درصد)،nonane(74/6درصد)، decane(06/3درصد) می
باشد .
واژگان کلیدی : اسیدهای چرب غیر اشباع,روغن کبد و عضله ماهی, کفشک زبان گاوی,پالمتیک اسید, اولئیک اسید
مقدمه :
اسیدهای چرب اشباع نشده با چند پیوند دو گانه (PUFA)poly unsturated fatty acids از نوع اسید های چرب Omega-3 و اسیدهای چرب Omega-6 جزو اسیدهای چرب ضروری برای بدن انسان هستند که بدن انسان توانایی ساخت این اسیدهای چرب اشباع نشده را ندارد و باید از طریق مواد غذایی تامین گردد .
اسیدهای چرب Omega-3 بیشتر در بدن ماهی و بخصوص ماهی های روغنی مثل شاه ماهی،ماهی خال مخالی، ساردین ، پلیچارد، ماهی آزاد و ماکرل یافت می شود .
اسیدهای چرب امگا ۳ شامل (ALA) Alpha – linolenic acid و دو مشتق آن با
اسامی Decosahexaenoic acid (DHA) و Eicosapentaenoic acid (EPA)
می باشند .
در بدن ماهی ALA از طریق فعل و انفعالات بیوشیمیایی به EPA , DHA تبدیل می گردد . مشابه همین امر در بدن انسان نیز رخ می دهد اما آنچه حائز اهمیت است این است که ALA در بدن وجود نداشته و ساخته نمی شود ، بنابراین بایستی از طریق مواد غذایی(مثل ماهی و روغن ماهی که یکی از منابع سرشار اسیدهای چرب امگا ۳ است ) به بدن برسد و همین نکته نشانگر ضرورت مصرف ماهی و غذاهای دریایی می باشد . [۱۲] .
DHA برای عملکرد مغز، چشم و سیستم تولید مثل پستانداران ضروری است و
تحقیقات اخیر نشان می دهد که وجود آن به میزان کافی در بدن باعث تعادل خلق و
داشتن روحیه مثبت
می گردد .
پروژه استخراج ترکیبات طبیعی موجود در کبد و بافت عضله ماهی کفشک زبان گاوی
قیمت : 8000 تومان
با کلیک بر روی پرداخت آنلاین، به صفحه پرداخت هدایت خواهید شد و بعد از پرداخت از طریق کارت های اعتباری بانکی ، لینک دانلود فعال شده و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید.
پروژه بررسی روسازی های بتنی در حمل و نقل ریلی با نگاهی به متروی تبریز
پایانامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc”
مهندسی عمران-راه وترابری
فهرست مطالب
فصل اول: (تعریف مساله
۱-۱تعریف کلی مساله……………………………. ۱۳
۱-۲ نیاز به مطا لعه در مورد مساله………………. ۱۵
۱-۳ اثرات مهم مطالعه بر مساله از نظر بهبود آن…… ۱۶
۱-۴ اهداف و فرضیات……………………………. ۱۸
۱-۵دامنه اثر مساله در جامعه علمی و اجتماع……….. ۱۸
۱-۶ محدودیت هاوچهار چوب پروزه………………… ۱۹
۱-۷ مقدمه و تاریخچه…………………………… ۲۱
فصل دوم: (کاووش در متون)
۲-۱طبقه بندی و مقدمه و اظهار بکر بودن متون………. ۲۶
۲-۲ بررسی مقالات………………………………. ۳۴
۲-۳ بررسی تزها و پایان نامه ها…………………. ۴۱
۲ -۴ بررسی کتابها……………………………. ۱۴۰
فصل سوم: (روش تحقیق)
۳-۱- روش بکار گرفته شده و دلایل آن……………… ۱۴۱
۳-۲ دستورالعمل جمع آوری اطلاعات و روشهای بکار رفته ۱۴۸
۳- ۳ تعاریف ، اختصارات و نشانه های ریاضی……….. ۱۵۰
۳- ۴منطق سیستم تصمیمگیری……………………… ۱۵۲
۳-۴-۱پنج گام اساسی تا تصمیمگیری نهایی…………… ۱۵۲
۳- ۵ ارائه مباحث ضروری علمی…………………… ۱۵۴
۳-۶ سابقه و رژیم ترافیکی……………………… ۱۵۴
۳- ۸ معیارهای محدود کننده فنی…………………. ۱۵۵
۳- ۹معیارهای آزمایش و کنترل………………….. ۱۵۵
۳-۱۰ مطالعات و تحلیلهای تکمیلی…………………. ۱۵۶
۳- ۱۱تحکیم بستر علمی قضیه و بکارگیری سیستماتیک آن.. ۱۵۶
۳- ۱۲ معیارهای ارزیابی مقایسه و مدل انتخاب نوع سیستم روسازی ۱۵۷
۳-۱۲-۱معیارهای ارزیابی و مقایسه………………… ۱۵۷
۳-۱۳انواع خطوط با دال بتنی…………………….. ۱۶۰
۳-۱۴ مدل ارزیابی…………………………….. ۱۶۱
۳- ۱۵لایه داخلی مدل ، ابزار تحلیل هزینه طول عمر روسازی ۱۶۱
۳- ۱۶لایه میانی : تاثیرات بالقوه اعمالی از مسیر….. ۱۶۶
فصل چهارم: (گردآوری اطلاعات)
۴معرفی خطوط با دال بتنی……………………… ۱۷۰
۴-۱معرفی……………………………………. ۱۷۰
۴-۲خطوط بابالاست دربرابرخط بادال……………….. ۱۷۱
۴-۱-۱خط با بالاست……………………………… ۱۷۲
۴-۱-۲خط با دال……………………………….. ۱۷۲
۴-۲طراحی روسازیهای دارای خط بدون بالاست…………. ۱۷۴
۴-۳بلاکها یا تراورسهایی مدفون در بتن……………. ۱۷۶
۴-۴طراحی های روسازیهای خطوط با دال…………….. ۱۷۹
۴-۵توسعه کیفیت یکپارچگی سیستم…………………. ۱۸۱
۴-۶خط زوبلین………………………………… ۱۹۰
۴-۷خط با بستر بتن آسفالتی…………………….. ۱۹۴
۴-۸دالهای پیش ساخته………………………….. ۱۹۷
۴-۹-۱خط با دال شینکانسن………………………..۱۹۸
خط با دال بوگل۲۰۵
۴-۱۰دالهای یکپارچه و ابنیه فنی…………………. ۲۰۷
۴-۱۱ریل مدفون………………………………… ۲۱۰
۴-۱۱-۱خصوصیات ریل مدفون……………………….. ۲۱۰
۴-۱۱-۲ساخت خط ریل مدفون……………………….. ۲۱۱
۴-۱۱-۳تجربیات اجرایی ریل مدفون…………………. ۲۱۵
۴-۱۱-۴خط عرشهای………………………………. ۲۱۷
۴-۱۳سازه های ریل با تکیه گاه پیوسته و مهار شده…… ۲۲۵
۴-۱۲-۱خط کوکن………………………………… ۲۲۵
۴-۱۲-۲ریل قاشقی با تکیه گاه پیوسته……………… ۲۲۹
۴-۱۲-۳ ریلهای مهار شده در جان………………….. ۲۳۰
۴-۱۳ EPS به عنوان مصالح بستر در سازه خط با دال راه آهن ۲۳۳
۴-۱۳-۱معرفی………………………………….. ۲۳۳
۴-۱۳-۲سازه های خط با دال بتنی با زیر اساس EPS……. 234
۴-۱۳-۳عملکرد استاتیکی…………………………. ۲۳۵
۴-۱۳-۴ایفای نقش دینامیکی………………………. ۲۳۶
۴-۱۳-۵کاربردها……………………………….. ۲۳۸
۴-۱۴خاصیت ارتجاعی خط………………………….. ۲۳۹
۴-۱۵مقتضیات سیستم…………………………….. ۲۴۰
۴-۱۵-۱مقتضیات زیرسازی…………………………. ۲۴۱
۴-۱۶-۲مقتضیات خط با دال بتنی در تونلها………….. ۲۴۵
۴-۱۶-۳مقتضیات خط با دال بتنی روی پلها…………… ۲۴۶
۴-۱۷تجربیات عمومی با سیستمهای خط با دال…………. ۲۴۹
۴-۱۸نتیجهگیری و پیشنهادات……………………… ۲۵۲
۴-۱۹ المانهای تشکیلدهنده خطوط با دال بتنی……….. ۲۵۲
۴-۲۰ریل……………………………………… ۲۵۵
۴-۲۱پابند……………………………………. ۲۵۶
۴-۲۲تراورس…………………………………… ۲۵۶
۴-۲۳تکنیک های ساخت ، تولید…………………….. ۲۵۸
۴-۲۴انواع ساخت……………………………….. ۲۵۹
۴-۲۵نقاط تکیه گاهی مجزا ریل با تراورس ها………… ۲۶۰
۴-۲۵-۱روش ساخت مدفون………………………….. ۲۶۱
۴-۲۵-۲روش ساخت رهدا…………………………… ۲۶۱
۴-۲۵-۳روش ساخت رهدا در خاک ریزی و خاک برداری ها…. ۲۶۲
۴-۲۵-۴روش ساخت رهدا در تونل ها………………… ۲۶۳
۴-۲۵-۵روش ساخت BERLIN 265
۴-۲۵-۶روش ساخت HEITKAMP………………………. 261
۴-۲۵-۷روش ساخت SBV…………………………… 269
۴-۲۵-۸روش ساخت ZÜBLIN. 269
۴-۲۷ساخت تراورس های غیر مدفون………………….. ۲۷۱
۴-۲۷-۱روش ساخت SATO. 272
۴-۲۷-۲نوع ساخت FFBS-ATS-SATO………………….. 276
۴-۲۷-۳نوع ساخت ATD…………………………… 276
۴-۲۷-۴روش ساخت BTD…………………………… 278
۴-۲۷-۵روش ساخت . WALTER……………………… 279
۴-۲۷-۶روش ساخت GETRAC………………………… 280
۴-۲۷-۷نقاط تکیه گاهی گسسته ریل بدون تراورس ها……. ۲۸۲
۴-۲۸انواع ساخت سازه خط یکپارچه…………………. ۲۸۲
۴-۲۸-۱روش ساخت GRASS TRACK…………………… 283
۴-۲۸-۲روش ساخت HOCHTIEF / SCHRECK – MIEVES / LONGO… 284
۴-۲۸-۳روش ساخت FFC…………………………… 285
۴-۲۸-۴روش ساخت BES…………………………… 286
۴-۲۸-۵روش ساخت BTE…………………………… 287
۴-۲۹انواع ساخت پیش ساخته………………………. ۲۸۸
۴-۳۰تکیه گاه ریل پیوسته……………………….. ۲۸۹
۴-۳۰-۱روش ساخت INFUNDO……………………….. 289
۴-۳۱خطوط با پابند های گیره ای………………….. ۲۹۱
۴-۳۱-۱روش ساخت SFF…………………………… 291
۴-۳۱-۲روش ساخت SAARGUMMI……………………. 292
۴-۳۲پیشرفت های دیگر…………………………… ۲۹۲
۴-۳۳خطوط دارای تراورسهای قابی………………….. ۲۹۳
۴-۳۴خطوط نردبانی……………………………… ۲۹۷
۴-۳۵نتیجه……………………………………. ۲۹۸
فصل پنجم: (نتیجه گیری)
۵-۱-تحلیل اطلاعات…………………………….. ۳۰۲
۵-۲- سیستم های قطار سبک (LRT)…………………. 302
۵-۳- مترو…………………………………… ۳۰۳
۵-۴محیط زیست و حفظ آن در حمل و نقل شهری………… ۳۰۴
۵-۵- ویژگی های خطوط قطار شهری…………………. ۳۰۶
۵-۵-۱- ایمنی کامل……………………………. ۳۰۷
۵-۵-۲- حداقل تعمیرات…………………………. ۳۰۷
۵-۵-۳- زیبائی و پاکیزگی بستر خط و سهولت نظافت…… ۳۰۷
۵-۵-۴- حداقل لرزش و سر و صدا ۳۰۸
۵-۶- شرائط محیطی شهرستان تبریز………………… ۳۰۸
۵-۷پارامترهای مهم طراحی خطوط قطار شهری ………… ۳۰۹
۵-۷-۱ عرض خطوط ……………………………… ۳۰۹
۵-۷-۲ حداقل شعاع قوس افقی ……………………. ۳۱۰
۵-۷-۳ قوسهای قائم Vertical curve ………………….. 310
۵-۷-۴ حداکثر شیب و فراز Max gradient……………… 310
۵-۷-۵ فواصل محوری خطوط Centre to centre track…………. 310
۵-۷-۶ دور خطوط Superelevation…………………….. 311
۵-۷-۷ سرعت…………………………………… ۳۱۱
۵-۷-۸ بار محوری Axle load……………………….. 312
۵-۷-۹ شیب عرضی ریلها………………………….. ۳۱۳
۵-۷-۱۰ مشخصات ابعادی سکوها…………………….. ۳۱۳
۵-۷-۱۰-۱- طول سکوها…………………………… ۳۱۳
۵-۷-۱۰-۲- ارتفاع سکوها………………………… ۳۱۳
۵-۷-۱۰-۴-عرض سکوها……………………………. ۳۱۴
۵-۱۱- اندازه قواره خطوط……………………….. ۳۱۴
۵-۱۱-۱- اندازه قواره خطوط در مسیر روباز Clearance gauge open ۳۱۴
۵-۱۱-۲- اندازه قواره خطوط در مسیر تونل Clearance Gauge in Tonnel ۳۱۵
۵-۱۲انواع تیپ خطوط قطار شهری…………………… ۳۱۵
۵-۱۲-۱- خطوط شهری همسطح AT GRADE TRAK…………. 315
۵-۱۲-۲- خطوط شهری زیرزمینی( مترو ) UNDER GROUND. 316
۵-۱۲-۳ خطوط شهری در ارتفاع ELEVATED TRACK……… 316
۵-۱۲-۴ خطوط با ترافیک مختلط MIXED TRAFFIC………. 317
۵-۱۲-۵خطوط مستقل INDEPENDENT………………… 317
۵-۱۲-۶- گزینه پیشنهادی خطوط قطار شهری تبریز……… ۳۱۸
۵-۱۳ساختمان خطوط قطار شهری…………………….. ۳۱۹
۵-۱۳-۳- نقش روسازی خطوط……………………….. ۳۲۰
۵-۱۳-۴- شرح خطوط با بستر بالاستی Ballasted Track…….. 321
۵-۱۳-۵- شرح خطوط با بستر مختلط بالاستی و بتنی…….. ۳۲۱
۵-۱۳-۶- شرح خطوط با بستر بتنی SLAB-TRACK……….. 321
۵-۱۳-۷- تیپ های مختلف روسازی خطوط………………. ۳۲۲
۵-۱۳-۷-۱- خطوط با پانل های نردبانی روی بستر تراکم یافته زیرسازی…………………………………………… ۳۲۲
۵-۱۳-۷-۲- خطوط با تراورس چوبی روی بستر بالاستی……. ۳۲۳
۵-۱۳-۷-۳- خطوط با تراورس بتنی روی بستر بالاستی……. ۳۲۴
۵-۱۳-۷-۴- خطوط با بستر بتنی……………………. ۳۲۶
۵-۱۴- ریل……………………………………. ۳۲۶
۵-۱۵- تراورس…………………………………. ۳۳۲
۵-۱۵-۱- تراورس چوبی…………………………… ۳۳۳
۵-۱۵-۲- تراورس فلزی…………………………… ۳۳۴
۵-۱۵-۳- تراورس بتنی…………………………… ۳۳۵
۵-۱۶-سیستم اتصال ریل به تراورس (پابند ریل )……… ۳۳۶
۵-۱۶-۱پابند صلب………………………………. ۳۳۷
۵-۱۶-۲- پابند ارتجاعی…………………………. ۳۳۸
۵-۱۷- اتصال ریل ها……………………………. ۳۴۰
۵-۱۸-جوشکاری ریلها……………………………. ۳۴۱
۵-۱۹- میراکننده ها……………………………. ۳۴۵
۵-۲۰- جذب انرژی ارتعاشی و صدا در خطوط بالاستی…….. ۳۵۱
۵- ۲۱ سوزنها و نقش آنها……………………….. ۳۵۳
۵-۲۲مقایسه فنی و اقتصادی خطوط با بستر بتنی و بالاستی. ۳۵۵
۵-۲۲-۱- مزایا و معایب خطوط با بسترهای بتنی………. ۳۵۷
۵-۲۲-۲- مقایسه اقتصادی بسترهای بتنی و بالاستی…….. ۳۵۹
۵-۲۳- استانداردهای حمل و نقل ریلی بین شهری………. ۳۶۵
۵-۲۵- حداکثر سرعت…………………………….. ۳۶۸
۵-۲۶- محاسبه مقطع ریل بر اساس بار محوری…………. ۳۶۹
.۵-۲۷- حجم ترافیک سالیانه (تناژ بار و مسافر سالیانه ) ۳۷۰
۵-۲۸-هزینه تهیه و تدارک ریل برای هر کیلومتر خط…… ۳۷۶
۵-۲۹تعریف و نقش تراورس در خط…………………… ۳۷۷
۵-۳۰- فواصل تراورس ها…………………………. ۳۸۷
نتیجه گیری………………………………….. ۳۹۲
معرفی موضوع به منظور تحقیقات بعدی……………… ۳۹۳
منابع و ماخذ………………………………… ۳۹۴
فهرست اشکال
شکل ۱-۱مقادیر اندازهگیری شده Q در بخشی از خط بین دو مقطع بالاستی ۱۷
نمودار درختی تصمیمگیری (منبع پروژه استراتژی روسازی SMP-T). 151
شکل ۳-۱- خواص فنی و مهندسی انواع خطوط با دال بتنی مورد آزمایش ۱۶۲
شکل۴-۱ خط بالاستی……………………………… ۱۷۱
شکل۴-۲ خط بدون بالاست………………………….. ۱۷۱
شکل۴-۳سیستم stedef با تراورس دو قلو……………… ۱۷۶
شکل۴-۴تراورسهای دوقلو در حال تنظیم درون شیار بتنی – و درون بتن غرق میشود………………………………………. ۱۷۷
شکل۴-۵ محل میخهای سرکج جهت تنظیم ارتفاعی تراورس….. ۱۷۸
شکل۴-۶تراورس تکیهگاهی دو قلو سیستم رهدا (B 355 W60M-BS) 178
شکل۴-۷مقایسه سطح مقطع : سیستم رهدا ۲۰۰۰ در مقایسه با رهدا Sengeberg…………………………………………… 181
شکل۴-۸سیستم رهدا ۲۰۰۰ روی خاکریز (بدون بربلندی)….. ۱۸۳
سیستم رهدا ۲۰۰۰ روی پلهای بزرگ (بدون بربلندی)……. ۱۸۳
شکل۴-۹جزییات سیستم رهدا ۲۰۰۰ در تونل (بدون بربلندی). ۱۸۴
شکل۴-۱۰تراورسهای سوزن در سیستم رهدا ۲۰۰۰………… ۱۸۵
شکل۴-۱۱مقطع یک سوزن با استفاده از سیستم رهدا ۲۰۰۰… ۱۸۵
شکل۴-۱۲انتقال بین خط بالاستی و خط بدون بالاست رهدا ۲۰۰۰ روی خاکریز…………………………………………… ۱۸۶
شکل۴-۱۳انتقال بین سیستم رهدا ۲۰۰۰ و یک سوزن……… ۱۸۶
شکل۴-۱۴مجموعه خط – خط روی لایه فوقانی بستر بتنی قرار گرفته است ۱۸۷
شکل۴-۱۵تنظیم تراز هندسی پانلهای خط در عملیات اجرایی سیستم رهدا…………………………………………… ۱۸۸
شکل۴-۱۶ میلههای تعریض عرض خط (مورد استفاده جهت تنظیم تراز افقی)…………………………………………… ۱۸۹
شکل۴-۱۷ خط نهایی پرداخت شده……………………. ۱۹۰
شکل۴-۱۸مقطع نمونه روسازی خط با دال بتنی زوبلین…… ۱۹۱
شکل۴-۱۹المانهای قاب خط مورد استفاده در دال بتنی مانند ریل مورد استفاده ماشین خط گذار قرار میگیرند…………….. ۱۹۲
شکل۴-۲۰ بتن تازه دال پشت روسازهساز لغزشی در حال اجرا میباشد ۱۹۲
شکل۴-۲۱پانلهای حاوی ۵ تراورس که درون بتن تازه ویبره میشوند. ۱۹۳
شکل۴-۲۲تراورسهای تازه نصب شده در بتن………………… ۱۹۳
شکل۴-۲۳سطح بتنی در حال تنظیم تراز و مسطح سازه با ماله دستی ۱۹۳
شکل۴-۲۴پس از سختشدگی کافی بتن ، قابها از تراورس جدا میشوند و جهت استفاده بعدی آماده میشوند…………………….. ۱۹۳
شکل۴-۲۵تقویتکنندههای فولادی دال بتنی…………….. ۱۹۴
شکل۴-۲۶مقطعی از یک روسازی دارای بستر سفالتی……… ۱۹۵
شکل۴-۲۷روسازی بتن آسفالتی در دست ساخت…………… ۱۹۶
شکل۴-۲۸دال شناور نصب شده در خط متروی لندن……….. ۱۹۷
شکل۴-۲۹دال خط شینکانسن………………………… ۱۹۹
شکل۴-۳۰دال عادی خط شینکانسن (A-55C) مورد استفاده در خط شینکانسن هوکوریکو…………………………………………………………………………………… ۲۰۰
شکل۴-۳۱دال خط مورد استفاده در تونل خط هوکوریکو شینکانسن ۲۰۰
شکل۴-۳۲زیر انداز الاستیک تکیه گاهی عادی دال خط……………. ۲۰۰
شکل۴-۳۳تنظیم زیر انداز در زیر دال بتنی…………………………. ۲۰۰
شکل۴-۳۴جزییات پابند تیپ ۸ که برای خط شینکانسن پیشبینی شده است……………………………………………. ۲۰۱
شکل۴-۳۵ماشین بارگذاری دو جهته مخصوص آزمایش سیستم و فنر پابند ۲۰۱
شکل۴-۳۶اجرای خط در مسیر شینکانسن……………….. ۲۰۴
شکل۴-۳۷پر نمودن زیر دال خط با استفاده از ملات بتن آسفالتی ۲۰۴
شکل۴-۳۸دال خط Boglبا پوشش ضد صدای بتن…………… ۲۰۵
شکل۴-۳۹سیستم دال خط Bogl………………………. 205
شکل۴-۴۰اتصال میلههای طولی فولادی بین دو دال بتنی….. ۲۰۷
شکل۴-۴۱جزییات درز پر شده بین دو دال…………….. ۲۰۷
شکل۴-۴۲پابند ریل وسلو DFF 300………………….. 208
شکل۴-۴۳پابند اتصال مستقیم روی دال بتنی………….. ۲۰۹
شکل۴-۴۴مثالی از سازه خط با دال بتنی با سیستم پابند اتصال مستقیم…………………………………………… ۲۰۹
شکل۴-۴۵جزییات سطح مقطع ریل مدفون اجرا شده درون یک شیار ۲۱۱
شکل۴-۴۶ماشین روسازه ساز لغزشی………………….. ۲۱۲
شکل۴-۴۷مقطعی از روسازی ریل مدفون مورد استفاده در هلند ۲۱۳
شکل۴-۴۸نصب ریلهای طویل………………………… ۲۱۳
شکل۴-۴۹قرارگیری ریلها توسط گوههای چوبی………….. ۲۱۳
شکل۴-۵۰حرارت دهی الکتریکی ریلها (۱۷ درجه سانتیگراد). ۲۱۴
شکل۴-۵۱اجرای ماده مرکب الاستیک درون شیار ریل……… ۲۱۴
شکل۴-۵۲خط بتنی پس از تکمیل…………………….. ۲۱۵
شکل۴-۵۳دال پوشش داده شده با آسفالت ZOAB جهت کاهش میزان صدای تولیدی…………………………………………… ۲۱۵
شکل۴-۵۴ ریل ضد صدای SA 42…………………….. 216
شکل۴-۵۵نصب تقاطع همسطح Harmelen…………………. 217
شکل۴-۵۶میلگردهای تقویتی درون دال مورد استفاده سیستم خط ریل مدفون تراموا……………………………………… ۲۱۷
شکل۴-۵۷ نمایی هنری از سیستم خط عرشهای………….. ۲۱۸
شکل۴-۵۸خط آزمایشی در روتردام…………………… ۲۱۹
شکل۴-۵۹طراحی اصلاح شده خط با دال و طراحی اولیه……. ۲۲۰
شکل۴-۶۰سطوح نمونه تنش هنگام بارگذاری دینامیک در فولادهای تقویتی…………………………………………… ۲۲۱
شکل۴-۶۱تنش قابل دسترس جهت خمش دال بتنی………….. ۲۲۲
شکل۴-۶۲تغییر مکان قائم مجاز در برابر مدول بستر K… 223
شکل۴-۶۳تصویری از سیستم خط قابی شکل Cocon………… 226
شکل۴-۶۴جزییات تراورس Hشکل مورد استفاده در خط Cocon.. 227
شکل۴-۶۵جزییات ریل قاشقی ، تسمه دو لایه CDM، و پر کنندههای جان ریل…………………………………………… ۲۲۸
شکل۴-۶۶ریل با تکیهگاه پیوسته مورد استفاده توسط Phoenix 229
شکل۴-۶۷نصب پر کنندههای جان…………………….. ۲۲۹
شکل۴-۶۸ قاب خط مونتاژ شده آماده اجرای روسازی آسفالتی ۲۳۰
۴-۶۹ تصویری از سیستم ونگارد پاندرول…………….. ۲۳۱
شکل۴-۷۰سیستم ونگارد پاندرول نصب شده در خط با دال بتنی ۲۳۲
شکل۴-۷۱سیستم KES از حین آزمایشات آزمایشگاهی…….. ۲۳۳
شکل۴-۷۲ سازه خط مدفون با زیر اساس EPS………….. 234
شکل۴-۷۳پخش تنش در سازه ریل مدفون تحت بار استاتیکی ۲۵/۱۱ کیلو نیوتن…………………………………………… ۲۳۵
شکل۴-۷۴تابع پاسخ فرکانس یک خط با ریل مدفون برای ۳ زیر اساس متفاوت ، x= 0.25 m…………………………………….. 236
شکل۴-۷۵خط شامل پلاکهای بتنی…………………….. ۲۳۹
شکل۴-۷۶مقتضیات لایههای تکیهگاهی غیر متصل (unbound)…. 244
شکل۴-۷۷صول تقویت خاک توسط آهک………………….. ۲۴۵
شکل۴-۷۸ سطح مقطع تونل به همراه ابعاد فضای آزاد مورد نیاز ۲۴۶
شکل۴-۷۹انتقال توسط لایه میانی الاستیک – پلاستیک در سیستم رهدا ۲۴۹
شکل۴-۸۰انتقال بین دو سازه با دال پیشساخته……….. ۲۵۰
شکل۴-۸۱مقادیر اندازهگیری شده Q در بخشی از خط بین دو مقطع بالاستی…………………………………………… ۲۵۱
شکل۴-۸۲سه نوع مختلف اجرای خط با دال بتنی………… ۲۵۳
مؤلفههای اجرایی خط بالاستی و با دال بتنی………… ۲۵۵
شکل۴-۸۳ کمینه عرض و زاویه توزیع بار برای ساخت خطوط بدون بالاست ۲۵۸
شکل۴-۸۴دسته بندی انواع ساخت خطوط بدون بالاست ( ST ). 260
شکل۴-۸۵خطوط بدون بالاست Breddin-Glöwen ، روش ساخت رهدا. ۲۶۲
شکل۴-۸۶ روش ساخت رهدا -Sengeberg ……………… ۲۶۴
۱-۱-۱ شکل۴-۸۷روش ساخت BERLIN که از تراورس دو بلوکه استفاده می شود… ۲۶۷
۱-۱-۲ شکل۴-۸۸ روش ساخت HEITKAMP……………………………….. 268
۱-۱-۳ شکل۴-۸۹ روش ساخت ZÜBLIN با تراورس های دو بلوکه…………….. ۲۷۰
۱-۱-۴ شکل۴-۹۰مقطع عرضی روش ساخت SATO…………………………… 272
۱-۱-۵ شکل۴-۹۱: تراورس Y……………………………………. 273
۱-۱-۶شکل۴-۹۲ نمای روبرو و بالای تراورس Y………………………… 275
۱-۱-۷ شکل۴-۹۳روش ساخت ATD……………………………………. 277
۱-۱-۸ شکل۴-۹۴ روش ساخت BTD……………………………………. 279
۱-۱-۹ شکل ۴-۹۵ روش ساخت Walter…………………………………… 280
۱-۱-۱۰شکل ۴-۹۶ روش ساخت GETRAC…………………………………. 281
۱-۱-۱۱ شکل ۴-۹۷روش ساخت GRASS TRACK…………………………….. 284
۱-۱-۱۲شکل۴-۹۸ روش ساخت HOCHTIEF / SCHRECK – MIEVES / LONGO…………. 285
۱-۱-۱۳شکل ۴-۹۹ روش ساخت FFC……………………………………. 286
۱-۱-۱۴ شکل ۴-۱۰۰ش ساخت BES……………………………………. 287
۱-۱-۱۵ شکل۴-۱۰۱روش ساخت BTE……………………………………. 288
۱-۱-۱۶ شکل ۴-۱۰۲ روش ساخت INFUNDO……………………………….. 291
۱-۱-۱۷ شکل۴-۱۰۳تراورس قابی……………………………….. ۲۹۴
۱-۱-۱۸ شکل۴-۱۰۴خطوط نردبانی شکل…………………………………. ۲۹۸
چکیده
بدون شک امروزه با توجه به افزایش روز افزون سفر های درون وبرون شهری رویکرد جوامع مختلف به سمت سیستم های حمل ونقل عمومی می باشد یکی از بهترین و ایمن ترین مد های حمل و نقل استفاده از سیستم های ریلی می باشد. در سیستم های ریلی به منظور افزایش جاذبه واقبال مردم به این سیستم بایستی اسایش ایمنی سرعت و حرکت ارام وایمن مد نظر قرار گیرد.
با توجه به عوامل فوق الذ کرو افزایش سرعت بهره برداری در سیستم های حمل و نقل ریلی به تدریج استفاده از روش های گذشته و بویزه در روسازی در حال رنگ باختن و شاهد ظهور روشها و شیوه های نو در روسازی می باشیم.
هنوز هم عامل تعیین کننده در استفاده از این سیستم ها مسایل اقتصادی می باشد
پر واضح است تحلیل اقتصادی صحیح این سیستم ها در گرو اشنائی کامل با این سیستم ها می باشد دراین پایان نامه سعی بر انست که جدیدترین و مدرن ترین سیستم های روسازی بتنی در جهان شناسائی شده و همچنین نسبت به تحلیل اقتصادی رو سازی های بتنی در مقایسه با رو سازی های بالاستی با توجه به شرایط بومی اقدام گردد. همچنین به عنوان مورد مطالعه روسازی قطار شهری تبریز مورد مطالعه قرار گرفته است . از دید مهندسی محض ، هر دو سیستم خط بالاستی و خط با دال بتنی به طور تقریبی قادر به برآوردهسازی و ارضای تمامی نیازها و خواستههای کاربران در تمام حالات هستند. تنها در موارد بسیار حدی و خاص یکی از دو سیستم روسازی خط قابل حذف هستند. عموما معیار تجاری و اقتصادی قضیه به عنوان معیار تعیینکننده مطرح میشود. در بسیاری از موارد که هزینه طول عمر روسازی راهآهن مد نظر قرار میگیرد
اگرچه بیشتر خطهای راه آهن موجود بیشتر از سیستم سنتی خط با بالاست استفاده میکنند، اقدامات اخیر میل هرچه بیشتر به سوی خطوط بدون بالاست دارد . مزایای اصلی خط با دال عبارتند از : نگهداری کمتر، آماده به کاری بیشتر، ارتفاع کمتر سازه و وزن کمتر. علاوه بر آن، مطالعات بر روی سیکل عمر نشان داده اند دیدگاه ارتفاع خطوط با دال میتوانند بسیار قابل قبول و مناسب باشند.
تجربیات در بهره برداری از خطوط سریع السیر نشان دادند که خطوط با بالاست نسبت به نگهداری حساس تر هستند. در موارد خاص به دلیل پرتاب شدن بالاست در سرعتهای بالا، آسیبهای جدی میتواند به چرخ و ریل وارد آید. این امر در خطوط با دال وجود نخواهد داشت.
بخشهای ساخته شده خط با دال بتنی ، نیاز به نگهداری اندکی از خود به نمایش گذاشتند. کیفیت سیر بیشتر برای مسافران به همراه آمادهبکاری خط ، از مزایای خط با دال بتنی محسوب میشود.
اگر پایداری خط به کمک یک دال صلب فراهم گردد، مقدار نگهداری بسیار پائین می آید و گاهی نیز صفر نزدیک می گردد. اگرچه تجربیات کلی در رابطه با نگهداری خط بتنی ، بسیار ارضا کننده هستند
پروژه بررسی روسازی های بتنی در حمل و نقل ریلی با نگاهی به متروی تبریز
قیمت : 10000 تومان