ترجمه مقاله مدل ارزیابی عملکرد از طریق تحلیل سلسله مراتبی فازی و روش تاپسیس
ترجمه مقاله مدل ارزیابی عملکرد از طریق تحلیل سلسله مراتبی فازی و روش تاپسیس
قیمت : 11000 تومان
پایان نامه روانشناسی دین
پایان نامه : جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A
رشته : فلسفه و کلام اسلامی
عنوان : روانشناسی دین
فهرست
چکیده |
||
مقدمه ………………………………………………………………………………… ۱ | ||
فصل اول |
||
رابطه روانشناسی و دین ………………………………………………………… ۱۱ | ||
تعریف دین ……………………………………………………………………… ۱۵ | ||
بررسی تئوریهای روانشناسانة دین …………………………………………… ۲۱ | ||
ـ تئوری تحولی پیاژه ………………………………………………………… ۲۲ | ||
ـ تئوری اریکسون ……………………………………………………………. ۲۵ | ||
ـ آلپورت ……………………………………………………………………… ۲۷ | ||
ـ یونگ ………………………………………………………………………… ۳۰ | ||
ـ هیوم ………………………………………………………………………….. ۳۵ | ||
ـ فروید ………………………………………………………………………… ۴۲ | ||
علل گرایش به دین ……………………………………………………… ۴۷ | ||
پیامدهای گرایش به دین ………………………………………………… ۵۰ | ||
ـ جیمز…………………………………………………………………………… ۵۱ | ||
تجربة دینی ……………………………………………………………………… ۵۹ | ||
تعارض علم و دین ……………………………………………………………… ۶۰ | ||
کثرتگرایی دینی ……………………………………………………………… ۶۸ | ||
فصل دوم |
||
تعریف تجربة دینی ……………………………………………………………… ۷۶ | ||
پیشینة تاریخی تجربة دینی …………………………………………………… ۷۹ | ||
اقسام تجربة دینی ……………………………………………………………… ۸۳ | ||
دیدگاههای مختلف در مورد انواع تجربههای دینی ………………………… ۸۶ | ||
ـ تجربة دینی نوعی احساس است ………………………………………… ۸۶ | ||
ـ تجربة دینی نوعی تجربة مبتنی بر ادراک حسی است ………………… ۹۵ | ||
ـ تجربة دینی ارائه نوعی تبیین مافوق طبیعی است ……………………… ۹۸ | ||
نمونههای تجربة دینی ………………………………………………………… ۱۰۴ | ||
آیا تجربههای دینی هستة مشترکی دارند …………………………………… ۱۱۸ | ||
تجربههای عرفانی ……………………………………………………………… ۱۲۰ | ||
ـ آیا تجارب عرفانی معرفتزا است ……………………………………… ۱۳۱ | ||
آیا تجربة دینی میتواند اعتقاد دینی را توجیه کند ………………………… ۱۳۵ | ||
فصل سوم | ||
نگاهی نقادانه به موضوع ……………………………………………………… ۱۴۹ | ||
ـ تقدم شرک بر یکتا پرستی………………………………………………… ۱۶۴ | ||
ـ موهوم پنداری باورهای دینی …………………………………………… ۱۶۵ | ||
ـ گناه نخستین………………………………………………………………… ۱۶۶ | ||
ـ خدای پدرگونه …………………………………………………………… ۱۶۷ | ||
ـ مفهوم جنسیت …………………………………………………………… ۱۶۸ | ||
ـ تعمیم ناروا ………………………………………………………………… ۱۷۰ | ||
فهرست منابع و مآخذ (فارسی) …………………………………………… ۱۸۰ | ||
فهرست منابع و مآخذ (انگلیسی) ………………………………………… ۱۸۴ | ||
چکیده انگلیسی………………………………………………………………… ۱۸۵ |
روانشناسی دین ، بررسی مسئله دین است از جنبه درونی و فردیِ آن . این گستره سعی می کند با تحلیل روانی انسان ( از طریق روانشناسی ) ، ریشة پیدایش دین و همینطور پیامدهای این گرایش را مورد مطالعه قرار دهد. در این باب ، نظریه های موافق و مخالف بسیاری ارائه شده است .
علل و انگیزه های بروز دیدگاه روانشناسانه دین ، سیر تاریخی آن ، تئوریها و نظریه های قابل توجه در این زمینه ، همچنین پیامدهای تبیین شخصی و روانی دین که از مهمترین آنها می توان به پلورالیسم دینی اشاره کرد ، درفصل اول این رساله مورد مداقه قرار گرفته است .
از مهمترین و محوری ترین مسائل مورد بحث در روانشناسی دین ، میتوان از بحث ‘تجربه دینی’ نام برد که به عنوان گوهر و اساس این دیدگاه ، مورد توجه و دقت نظر متفکرین ، متألهان و همچنین روانشناسان قرار گرفته است . یکی از مهمترین فرضیه های مورد بررسی در این مبحث ، معرفت زایی تجربیات دینی است و اینکه آیا تجربه دینی میتواند از لحاظ معرفتشناسی ، عینیت داشته باشند ؟
بیان نظریات مختلف در مورد این مسئله ، که در فصل دوم به آنها اشاره شده ، تا حدودی اظهار نظر در مورد آن را آسان مینماید .
نقد و بررسی موضوع نیز ، همراه با بیان نظرات متفکرین معاصر و نتیجه گیری کلی از بحث ، اجمالاً در فصل پایانی رساله آمده است .
ما حصل بحث :
ـ روانشناسی دین ، نگاهی درونی ، روانی و فردی به دین است ، بدون در نظر گرفتن جنبه های اجتماعی ، فرهنگی و … آن .
ـ تبیین شخصی و درونی دین ، از بسیاری از تعارضات میان عقاید دینی و
سایر ابعاد زندگی جلوگیری کرده و خواه و ناخواه ، اصطکاک همیشگی میان دین و
علم را
از بین می برد.
ـ از طریق ارجاع تجربیات شخصی و فردی به پیش فرضهای دینی و زمینه های مذهبی افراد ، تجربیات دینی قابل تعریف بوده و به عنوان مهمترین عامل تحویل دین به روانشناسی ، مورد بررسی و دقت نظر قرار می گیرد .
ـ تجربیات دینی از لحاظ معرفت شناسی می توانند عینیت داشته باشند و اعتقادآور باشند ( اما فقط برای صاحب تجربه و نه ناظران ، بلکه برای ناظران خارجی ، تنها جنبه آشنایی دارد )
ـ از بارزترین نتایج تبیین و تفسیر درونی و فردی دین ، اعتقاد به پلورالیسم دینی
( کثرت گرایی دینی ) است که امروزه با گسترش این روند در جوامع غربی ،
حقانیت مکاتب توحیدی و اعتقاد به صراط مستقیمی واحد ، به زیر سؤال رفته و
تا حدودی تضعیف شده است .
ـ دین از طریق تجربه درونی و شخصی قابل ادراک است ، و این ادراک بر اساس فطرت کمالجوی انسان و طبیعت وی استوار است .
ـ تجربیات دینی در صورت عینیت یافتن ، می تواند معرفت زایی کرده و اعتقادات دینی را توجیه نمایند؛ اما این مسئله در مورد شخص تجربه کننده صادق می باشد و برای شخص ناظر هیچ الزام و ضرورتی ، برای اعتقاد از طریق تجربه دینی وجود ندارد.
پایان نامه روانشناسی دین
قیمت : 8500 تومان
پایان نامه ریشه های بد حجابی در زنان
فهرست مطالب
عنوان
مقدمه ……………………………….. ۱
بخش اول : حجاب
فصل اول ……………………………… ۶
۱٫تعریف حجاب …………………………. ۷
۲٫تاریخچه حجاب………………………… ۷
۳٫حجاب چرا …………………………… ۷
فصل دوم : ……………………………. ۱۱
۱٫عوامل حجاب …………………………. ۱۲
الف : صعود به مراتب معنوی ……………… ۱۲
ب : حجاب مانع اختلاط بیشرط ……………… ۱۲
ج : پوشش سالم برای حفظ زن ……………… ۱۲
د : حجاب جایگاه زن و فرهنگ پرهیز ……….. ۱۴
هـ: حجاب و نظربازی از نظر قرآن …………. ۱۵
فصل سوم : منافع حجاب ………………….. ۱۷
فصل چهارم : سوالاتی در مورد حدود پوشش ……. ۲۲
بخش دوم : بیحجابی
فصل اول :۱- تعریف بیحجابی ……………… ۲۷
۲-تاریخچه حجابی ………………………. ۲۷
۳-شروع پیدا شدن نقشه بیحجابی در کربلا ……. ۲۹
فصل دوم : انواع بیحجابیها ……………… ۳۰
فصل سوم : عوامل بیحجابی ……………….. ۳۳
الف : بیبند و باری ……………………. ۳۴
ب : فساد …………………………….. ۳۵
ج : جهل و ناآگاهی …………………….. ۳۹
د : علل سیاسی ………………………… ۴۰
هـ : مرز باریک بیحجابی و فساد ………….. ۴۰
ی : فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی ……….. ۴۰
و : طلاق ……………………………… ۴۳
فصل چهارم : راههای مبارزه با عوامل بیحجابی . ۴۴
الف : تقویت ایمان و اعتقاد …………….. ۴۵
ب : احیاء ارزشها و فرهنگ اصیل اسلامی …….. ۴۵
ج : شناساندن الگوهای والا ………………. ۴۶
فصل پنجم : پیامدهای بیحجابی ……………. ۴۸
الف : پیامدهای فرهنگی ، عقیدتی بیحجابی ….. ۴۹
ب : پیامدهای اجتماعی بیحجابی …………… ۴۹
ج : پیامدهای اقتصادی ………………….. ۴۹
بخش سوم : بدحجابی
فصل اول : تعریف حجاب ………………….. ۵۴
فصل دوم : منشاء حرکتهای بدحجابی ………… ۵۷
فصل سوم : انواع بدحجابیها ……………… ۶۰
فصل چهارم : ریشههای بدحجابی ……………. ۶۳
۱-مدگرایی ……………………………. ۶۴
۲-بیبند و باری ……………………….. ۶۴
۳-آزادی زن در روابط اجتماعی…………….. ۶۵
۴-ممنوعیت سبب طغیان میشود ……………… ۶۶
۵-انگیزه جنسی ………………………… ۶۹
۶-استفاده ناصحیح از پوشش ………………. ۷۱
۷-مورد توجه دیگران قرار گرفتن و جلب توجه کردن ۷۲
۸-عرضه و تقاضا ……………………….. ۷۳
۹-هوسرانی ……………………………. ۷۴
۱۰-کسب موقعیت …………………………. ۷۵
۱۱-ضعف ایمان ………………………….. ۷۵
۱۲-دگرآزاری …………………………… ۷۶
۱۳-اظهار غنای مالی …………………….. ۷۶
۱۴-ملامت دیگران ………………………… ۷۷
۱۵-تقلید ……………………………… ۷۷
۱۶-وبای اجتماعی ……………………….. ۷۸
۱۷-تشکیل مجامع و کانونهای بدحجابی ……….. ۷۹
۱۸-صید دلهای مردان …………………….. ۸۱
۱۹-تعلیم و تربیت ناصحیح و نادرست ………… ۸۲
۲۰-غربزدگی ……………………………. ۸۴
۲۱-تهاجم فرهنگی دشمن …………………… ۸۵
الف : گستره تهاجم فرهنگی ………………. ۸۵
ب : انگیزه دشمن از تهاجم فرهنگی ………… ۸۵
ج : بهترین شگرد دشمنان مبارزه فرهنگی ……. ۸۷
د : ابزار تهاجم فرهنگی ………………… ۸۸
هـ : تصور غلط از فرهنگ اسلامی …………… ۸۸
۲۲-کمبود شخصیت ………………………… ۸۹
۲۳-ارضاء تمایلات ……………………….. ۹۲
۲۴-حاکمیت فرهنگ غرب ……………………. ۹۲
۲۵-استعمار و سوءاستفاده از بدحجابی ………. ۹۲
۲۶-خودنمایی …………………………… ۹۳
فصل پنجم …………………………….. ۹۵
۱-عوامل بدحجابی ………………………. ۹۶
الف : عدم هماهنگی بین ارگانهای تبلیغی و فرهنگی ۹۶
ب : تلاش تشکیلاتی احزاب و دسته جات وابسته ورشکستگان سیاسی ۹۶
ج : گروهکهای منافقین ………………….. ۹۶
د : عقده حسارت و حس خودکمبینی ………….. ۹۷
و : دگرگونی ارزشها ……………………. ۹۸
هـ : الگوهای ناهنجار ………………….. ۹۹
ی : خلاءهای درونی ……………………… ۱۰۰
۲-انگیزههای بدحجابی …………………… ۱۰۱
الف : انگیزه روانی و اجتماعی …………… ۱۰۱
ب : انگیزه اقتصادی ……………………. ۱۰۶
۳-آفتهای بدحجابی ……………………… ۱۰۹
الف : پرهیز از چشم و همچشمی در رقابتها ….. ۱۰۹
ب : خشم و تندخویی …………………….. ۱۰۹
فصل ششم : ……………………………. ۱۱۲
۱-راههای مبارزه با عوامل بدحجابی ……….. ۱۱۳
۲-برخورد با پدیده بدحجابی ……………… ۱۱۶
الف : برخورد با پدیده بدحجابی شمشیری دولب .. ۱۱۶
ب : تدبیر را جایگزین احساس کنیم ………… ۱۱۸
ج : تدوین قانون حجاب ۲۰ خبر ، ۲ تکذیب ……. ۱۲۲
د : شیوه برخورد با بدحجاب غیرمنطقی و منطقی . ۱۲۵
فصل هفتم : ۱-پیامدهای بدحجابی…………… ۱۲۷
الف : پیامدهای بدحجابی ………………… ۱۲۸
ب : پیامد اقتصادی ، فرهنگی …………….. ۱۲۸
۲-آثار بدحجابی ……………………….. ۱۳۲
الف : جدایی و طلاق …………………….. ۱۳۲
ب : فساد اجتماعی ……………………… ۱۳۳
ج : سقوط شخصیت زده ……………………. ۱۳۳
د : تکذیب آیات الهی …………………… ۱۳۳
و : احساس پوچی ……………………….. ۱۳۴
هـ : ایجاد غفلت ………………………. ۱۳۴
ی : بدآموزی…………………………… ۱۳۵
نتیجه : ……………………………… ۱۳۶
منابع و مآخذ………………………….. ۱۳۷
مقدمه
ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را در لابلای افکار و عقاید آنان باید جستجو کرد . فکر این نسل از نظر مذهبی آن چنان که باید راهنمایی نشده است و از این نظر فوقالعاده نیازمند هستند و این راهنمایی باید با زبان و منطق همراه باشد .
چرا که هر کسی احساس میکند این نسل آنقدر ها هم لجوج نیست و آمادگی زیادی برای دریافت حقایق دارد و هدف از انتخاب این عنوان «ریشههای بدحجابی زنان » این است که احساس شد ، گذشته از انحرافات عملی فراوانی که در زمینه حجاب بوجود آمده این مسئله و سایر مسائل مربوط به زن ، وسیلهای شده در دست یک عده افراد ناپاک و مزدورصفت که از این طریق علیه دین مقدس اسلام جار و جنجال تبلیغاتی راه بیندازند .
بدیهی است که با شرایط موجود این جوان از جنبة مذهبی به قدر کافی راهنمایی نشده و این تبلیغات آثار شوم بر روحیة جوانان میگذارد . با بررسی این طرح امید است تأثیر فراوانی بر روی عقاید و افکار جوانان بگذارد و حتی بعضی از بانوان به اصطلاح متجدد عملاً در وضع خود تجدید نظر نمایند .
بدون شک پدیده « برهنگی » بیماری عصر ماست و دیر یا زود این پدیده بعنوان یک بیماری شناخته خواهد شد . فرضاً ما کورکورانه از غرب تقلید کنیم باید ببینیم که کار برهنگی در غرب به کجا رسیده و فریاد چه کسانی را بلند کرده است ، بعداً تقلید از غرب را ادامه بدهیم .
نامه چارلی چاپلین یکی از هنرپیشگان معروف جهان به دخترش پس از اینکه به دخترش اجازه میدهد فقط به خاطر هنر میتوان لخت و عریان به روی صحنه رفت و تاکید میکند این لختی فقط روی صحنه و برای ضرورت هنر میباشد . مینویسد : برهنگی بیماری برهنگی عصر ماست ، اما به گمان من تن عریان تو باید از آن کسی باشد که روح عریانش را دوست داری ، بد نیست بدانی که دوران پوشیدگی تو را ده سال پیر نمیکند . بهر حال امیدوارم تو آخرین کسی باشی که از تبعة غریزه لختی بشوی »
لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یکی از مسایل مهم اسلامی است و در قرآن کریم در سوره نور به آن اشاره شده و از مفاد آیات چنان فهمیده میشود که « هر مسلمان ، چه مرد و زن ، باید از چشمچرانی ، نظربازی اجتناب کند و مرد و زن باید پاکدامن باشند و زنان باید پوشش خود را بر دیگران آشکار نکنند و درصدد تحریک و جلب توجه مردان نباشند » .
پوشیدن زن خود را از مرد بیگانه و رعایت لزوم حریم میان مردان و زنان اجنبی و عدم جواز خلوت میان مرد و زن بیگانه بیان شده است .
با توجه به اینکه مردم کمتر به این موضوعات اهمیت میدهند ولی با معضلاتی که در جامعه با آن روبرو هستیم باید به دنبال کشف علت باشیم که چرا اینگونه مفاسد رخ میدهد و با بررسی و تحقیق میفهمیم که علتهای گوناگون در کار است که « بدحجابی و بیحجابی » روحیه افراد تأثیر منفی و مخرب میگذارد .
با توجه به موانعی که در ادامه راه بود گاهی دچار تردید میشدم اما دریافتم که بخاطر تازگی موضوع ارزش تحقیق در این باره چند برابر است . چرا که به عوامل و ریشههای معضلات آگاهی مییابم و حداقل توان خویش را در رفع این معضلات میآزمایم .
این طرح در ۳ بخش ارائه میشود که بخش اول در مورد حجاب بعنوان یک پوشش برای فرد میباشد تا جلو هر گونه فساد گرفته شود ،میباشد . این حجاب و پوشش ، از ابتدای اسلام بوده و برای سلامتی و حفظ خانواده ، بهداشت روانی در جامعه و پیشرفت علمی در ترقیات فکری و حفظ حریم زن و مرد و پیشرفت کارهای اقتصادی میباشد « چرا حجاب بعنوان یک پوشش است و از نظر اسلام تا چه حدی شخص باید رعایت حجاب نماید » .
جایگاه زن در جامعه کجاست و حجاب چقدر جلونظر بازی را می گیرد و حجاب چرا برای زن بعنوان یک الگو می باشد.
بخش دوم در مورد بیحجابی که نداشتن روسری و چادر و امثال آن است .
این بیحجابی در ایران از زمان رضاخان شروع شد ، بیحجابی که باعث بیبند و باری و فساد و طلاق و ترویج و فرهنگ برهنگی شد .
راههای مبارزه با عوامل بیحجابی و بدحجابی
تقویت ایمان و اعتقاد و احیاء ارزشهای اسلامی و شناسایی الگوهای والا و … میباشد و پیامدهای بیحجابی که از نظر عقیدتی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی مورد تحقیق قرار گرفت .
بخش سوم در مورد بدحجابی که به پوشش غیر صحیح از چادر گفته میشود که باعث شده محیط زندگی اجتماعی را آنقدر ناامن سازد که به دختران ما تجاوز و زنان ما را اغفال میکنند با بررسی منشاء حرکتهای بدحجابی که اثرپذیری از تبلیغات کشورهای غربی و گرایش به اشراف نمایی با انواع بدحجابیها و برخی عقدهای میباشند و بدحجابی را برای گشودن عقدههایشان انتخاب کردهاند برخی بر اساس رفتارهای خانواده واطرافیان ، رفت و آمدها ، تبلیغات سوء . گرفتار بدحجابی شده اند و ریشة اصلی بدحجابی عبارتند از مدگرایی ، غریزه جنسی ، هوسرانی ، تقلید ، کمبود شخصیت غرب زدگی ، خودنمایی ، آزادی زن در روابط و … و علتهای دیگری نیز هست که باعث بدحجابی شده است از قبیل: ۱-عدم هماهنگی بین ارگانهای تبلیغی ، تشکیل احزاب و گروهکهای منافقین و … و اینکه اشخاص چه انگیزهای از استفاده ناصحیح از حجاب دارند و آفتهایی که این معضل را بر روی فرد و جامعه داشته و راههای مبارزه با عوامل و ریشههای بدحجابی بیان شده و نتیجه و تأثیری که بر روی افراد گذاشته مورد تحقیق قرار گرفت .
پایان نامه بررسی ریشه های بد حجابی در زنان
قیمت : 8500 تومان
پروژه سیر و سیاحت در قرآن کریم
مقدمه:
« فسیروا فِی الارضِ فَانظُروا کیفَ کانَ عاقبةُ المُکذِّبینَ»
ستایش خداوندی را که بندگانش را به وسیله کتاب هدایت از ضلالت و گمراهی به
روشنی و سعادت رهنمون شد، و پیوسته او را به سیر در آفاق و انفس دعوت کرد
تا شاید از این رهگذر با اندیشه و تدبر در احوال اقوام گذشته راه شایستة
خویش را به درستی دریابد.
و سلام و صلوات بر محمد مصطفی خاتم النبیین آن خورشید هدایت گر و تبیین
کنندة آیات وحی. آن بزرگ مرد عالم بشریت، که جهان تا ابد مدیون تلاشهای بی
دریغ اوست.
سیر و سیاحت می تواند یکی از بهترین عوامل شناخت خداوند در زمین به شمار
آید زیرا که در پرتو سیر و سیاحت شگفتیهای بدیع آفرینش در نظر انسان ظهور و
بروز پیدا کرده و حقایقی بر او آشکار می شود که ماحصل آن تدبر و تفکر در
جهان خلقت و آفرینش است. و در این مرحله است که انسان لب به ستایش خداوند
سبحان گشوده به یگانگی او اعتراف می کند.
و چه چیز برای انسان موحّد از رسیدن به الی الله بالاتر و ارجمندتر می تواند باشد؟
تعریف موضوع
در این تحقیق سعی شده است مساله سیر وسیاحت از منظر قرآن کریم مورد تحقیق و
بررسی قرار گیرد و به مسایل جانبی از جمله اهداف، مخاطبان و مصادیق آن با
توجه به کتب تفسیری و روایی و دیگر کتابهایی که در این زمینه نگارش یافته
اند ، بپردازد.
اهمیت موضوع
راجع به اهمیت موضوع همین بس که قرآن کریم در سور مختلف به طور مکرر
انسانها را به سیر فرا می خواند وایشانرا به مشاهدة صنع وخلقت الهی در آفاق
و انفس و همچنین عبرت گرفتن از عاقبت انسانهای سرکش دعوت می کند.
پیشینه موضوع
در مورد موضوع مورد بحث به طور پراکنده در کتب تفسیری و نیز کتب روایی
ازجمله میزان الحکمه، وسایل الشیعه، من لایحضره الفقیه و … مطالبی بیان شده
است. اما کتاب یا پایان نامه ای که اختصاصاً به این موضوع پرداخته باشد
وجود ندارد.
سوال اصلی
سیر و سیاحت (آنگونه که در قرآن کریم مطرح شده) تا چه حد در رشد و کمال معنوی انسان موثر است؟
فرضیه : سیر و سیاحت در قرآن کریم به عنوان یکی از عوامل شناخت خداوند، حفظ
ایمان و تقوا و عبرت گرفتن از پدیده های طبیعی معرفی شده است.
سوال های فرعی:
۱- اهداف اساسی و مهمی که قرآن کریم در مورد سیر وسیاحت ذکر نموده چیست؟
۲- منظور از سیر وسیاحت از دیدگاه قرآن کریم و روایات چیست؟
۳- مصادیق سیر و سیاحت از دیدگاه قرآن کریم و روایات چیست؟
۴- در قرآن کریم چه نوع سیاحتی مورد توجه قرار گرفته است؟
روش تحقیق
با توجه به موضوع، روش این تحقیق کتابخانهای است.
محدودیت های تحقیق
با توجه به عدم وجود کتب مختص به موضوع تحقیق این پروژه با محدودیت منابع
روبه رو بوده است و علاوه بر آن این تحقیق با محدودیت زمانی به نگارش
درآمده است.
پیشنهادات
با توجه به تحقیقات انجام شده، موضوعات بحث شده در این پروژه هر کدام می
تواند به تنهایی موضوع یک پروژه یا پایان نامه قرار گیرد و به طور
موشکافانه مورد بررسی قرار گیرند.
به نظر می رسد برای نوآوری در این تحقیق باید پا را از تفاسیر فراتر گذاشت و
به مطالعة کتب دیگری که به صورت علمی و کاربردی به این موضوع پرداخته اند
همت گماشت، تا از تکرار مکررات بدر آمده، گامی فراتر از آنها برداریم.
چکیده
در خصوص آیات سیر موضوعات مختلفی قابل تحقیق و بررسی هستند که از میان
موضوعات مطرح شده به دلیل گسترده بودن مباحث، سعی شده است موضوعاتی در
رابطه با سیر مورد توجه قرار گیرند، که از نظر قرآن کریم حائز اهمیت هستند.
از جمله مخاطبان سیر، اهداف سیر، لزوم عبرت گرفتن از اقوام و ملل گذشته،
عوامل سقوط و تعالی حکومتها و …
لذا فصل اول حاوی دو بخش است: بخش نخست، اهمیت و ضرورتهای سیر در قرآن کریم
را بحث می کند که هدف از این بخش پاسخ به چرایی و لزوم سیر می باشد.
و بخش دوم مخاطبان آیات سیر در قرآن کریم را مورد توجه قرار داده و با
استفاده از تفاسیر نمونه المیزان و مجمع البیان بدان پرداخته است.
فصل دوم شامل بررسی اهداف و مصادیق سیر و سیاحت می باشد که از جمله زیر
مجموعه های آن را مشاهده آیات و نشانه های الهی در مخلوقات و مصنوعات، عبرت
گرفتن از اقوام و ملل پیشین، تحصیل علم ومعرفت، جهاد و هجرت تشکیل می
دهند.
در فصل سوم به آداب و باسته های اخلاقی سیر و سیاحت از دیدگاه قرآن کریم و
روایات معصومین علیهم السلام پرداخته شده است. در این فصل سعی شده آداب قبل
از سفر، زمان خروج و حین سفر و رسیدن به مقصد با استفاده از آیات و روایات
مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.
فهرست مطالب:
کلیات
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………
تعریف موضوع ………………………………………………………………………………………….
اهمیت موضوع …………………………………………………………………………………………..
پیشینه موضوع ……………………………………………………………………………………………
سوال اصلی………………………………………………………………………………………………..
فرضیه ……………………………………………………………………………………………………..
سوال های فرعی ………………………………………………………………………………………..
روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………..
محدودیت های تحقیق …………………………………………………………………………………
پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………..
چکیده ……………………………………………………………………………………………………..
تعریف مفاهیم ………………………………………………………………………
۱- سفر ……………………………………………………………………………………………………
۲- سیر …………………………………………………………………………………………………….
۳- سیح ……………………………………………………………………………………………………
۴- نفر ……………………………………………………………………………………………………
۵- هجرت…………………………………………………………………………………………………
فصل اول: دیدگاه قرآن نسبت به سیر وسیاحت
پیشگفتار …………………………………………………………………………………………………..
الف ) اهمیت و ضرورت سیر در قرآن کریم ……………………………………
۱- اتمام حجت ………………………………………………………………………………………….
۲- هدایت بخشی ……………………………………………………………………………………….
۳- پند و اندرز برای مومنان …………………………………………………………………………..
۴- آیینه عبرت …………………………………………………………………………………………..
ب) مخاطبان سیر در قرآن کریم ………………………………………………….
۱- آل عمران /۱۳۷……………………………………………………………………………………..
۲- انعام /۱۱………………………………………………………………………………………………
۳- یوسف (ع) /۱۰۹…………………………………………………………………………………….
۴- نحل /۳۶………………………………………………………………………………………………
۵- حج /۴۶……………………………………………………………………………………………….
۶- نمل /۶۹……………………………………………………………………………………………….
۷- عنکبوت /۲۰………………………………………………………………………………………….
۸- روم /۹…………………………………………………………………………………………………
۹- روم /۴۲……………………………………………………………………………………………….
۱۰- فاطر /۴۴…………………………………………………………………………………………….
۱۱- غافر /۲۱…………………………………………………………………………………………….
۱۲- غافر /۸۲…………………………………………………………………………………………….
۱۳- محمد (ص) / ۱۰………………………………………………………………………………….
– نتیجه ………………………………………………………………………………………………….
فصل دوم : اهداف و مصادیق سیر وسیاحت
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………
۱- مشاهدة آیات و نشانه های الهی در مخلوقات و مصنوعات ………….
الف – سیر آفاقی ……………………………………………………………………………………….
– سیر و مشاهده آسمانها و زمین ………………………………………………………………….
– سیر آفاقی برای مشاهده صنع الهی …………………………………………………………….
الف ) توجه به خلقت شتر ……………………………………………………………………………
ب ) زنبور عسل …………………………………………………………………………………………
– زنبور عسل حیوان متمدن …………………………………………………………………………
– زنبور عسل و تولید نسل …………………………………………………………………………
– ساختمان جسمانی زنبور عسل ………………………………………………………………….
ب) سیر انفسی ………………………………………………………………………………………….
– سیر و تدبر در چگونگی به وجود آمدن انسان و مراحل وجودی او ……………………
۲- عبرت …………………………………………………………………………..
– مطالعه تاریخ نوعی سیر ……………………………………………………….
الف ) تاریخ چیست؟ ………………………………………………………………………………….
ب ) نقش تاریخ در زندگی انسانها …………………………………………………………………
ج ) تاریخ از دیدگاه قرآن کریم ……………………………………………………………………..
– سیر و عبرت گرفتن از اقوام پیشین ………………………………………….
– چرا سرگذشت پیشینیان عبرت انگیز است؟ ………………………………..
– فواید سیر در تاریخ وعبرت از گذشتگان…………………………………….
۱- کسب تجربه ………………………………………………………………………………………..
۲- تربیت ………………………………………………………………………………………………..
۳- هدایت ……………………………………………………………………………………………….
۴- کشف عوامل موثر در تعالی و انحطاط جوامع گذشته ……………………………………..
الف ) عدالت و بی عدالتی ……………………………………………………………………………
ب ) اتحاد و تفرقه ……………………………………………………………………………………..
ج ) اجرا یا ترک امر به معروف ونهی از منکر ……………………………………………………
د ) فسق و فجور و فساد اخلاق …………………………………………………………………….
– اقوام منحط شده و علل انحطاط آنها ………………………………………..
الف ) سیر در احوال قوم عاد …………………………………………………………………………
– تاریخچه قوم عاد …………………………………………………………………………………..
– دلایل انحطاط و هلاکت قوم عاد ………………………………………………………………
– سرانجام قوم عاد …………………………………………………………………………………..
– هلاکت قوم عاد درس عبرتی برای دیگر اقوام ………………………………………………
ب ) سیر در احوال قوم ثمود………………………………………………………………………….
– چرا قرآن قوم عاد و ثمود را مثال می زند؟ …………………………………………………..
ج ) سیر در احوال قوم سبأ…………………………………………………………………………….
– هلاکت به خاطر کفران نعمت …………………………………………………………………..
۳- علم ……………………………………………………………………………..
– سیر و تحصیل علم در قرآن کریم ……………………………………………………………..
– سیر و تحصیل علم در روایات ………………………………………………………………….
۴- جهاد ……………………………………………………………………………
– جهاد نوعی سیر …………………………………………………………………………………….
– جنگ موته نمونه ای از جهاد ……………………………………………………………………
– جنگ تبوک جهادی همراه با سیر ………………………………………………………………
۵- هجرت ………………………………………………………………………….
– هجرت یکی از مصادیق سیر …………………………………………………………………….
– هجرت از بلاد کفر ………………………………………………………………………………..
فصل سوم : آداب و بایسته های اخلاقی سفر
– مقدمه …………………………………………………………………………………………………
– آداب قبل از سفر ………………………………………………………………
۱- انتخاب مقصد و هدف ……………………………………………………………………………
۲- انتخاب همراه ………………………………………………………………………………………
۳- رد امانت …………………………………………………………………………………………….
۴- انتخاب جانشین و سرپرست ……………………………………………………………………
آداب زمان خروج ………………………………………………………………….
۱- تعیین زمان خروج …………………………………………………………………………………
۲- آغاز سفر با دعا و صدقه ………………………………………………………………………..
آداب حین سفر …………………………………………………………………….
۱- انتخاب رهبر ………………………………………………………………………………………..
۲- اخلاق در طول سفر ……………………………………………………………………………….
آداب رسیدن به مقصد ……………………………………………………………..
– به جای آوردن شکر ……………………………………………………………………………….
– انتخاب مکان مناسب ………………………………………………………………………………
نتیجه ……………………………………………………………………………………………………….
فهرست منابع …………………………………………………………………………………………….
پروژه سیر و سیاحت در قرآن کریم
قیمت : 9000 تومان
گزارش کار آموزی برق شهرستان جنوبی کرمانشاه
فهرست:
فصل اول : مقدمه ۱
– تاریخچه صنعت برق ۵
– فلسفه وجود پستهای فشار قوی ۷
– سیستم قدرت ۹
۱- پست ۹
۲- بهره برداری از پستهای برق ۱۰
– شرح وظایف اپراتور پستهای ۲۳۰ کیلو ولت ۱۲
الف – وظایف اپراتور شبکار ۱۳
ب – وظایف اپراتور روزکار ۱۵
فصل دوم ترانس و ملحقات آن ۱۷
– تعریف ترانسفورماتور ۱۸
– تلفات ترانسفورماتور ۲۱
– انواع ترانسفورماتور از نظر تعدادفاز ۲۲
– ترانسفورماتور جریان ۲۷
– ترانسفورماتورهای ولتاژ V.Tو P.Tو C.V.T
فصل سوم : رله های حفاظت خط وترانس ۳۵
۱- حفاظتهای ترانسفورماتور ۳۶
– رله بوخهلتس ۳۶
– رله جریان زیاد با زمان معکوس ۳۸
– رله دیفرانسیل ۳۹
– رله ارت فالت ۳۹
– رله اضافه جریان ۴۰
– رله جریان زیاد با زمان ثابت ۴۰
۲- حفاظت خط ۴۱
– رله دیستانس ۴۱
فصل چهارم : کلیدهای قدرت ۴۲
– کلیدهای فشار قوی ۴۳
– قطع کننده یا سکسیونر ۴۶
-قطع جرقه در کلیدهای فشار قوی ۴۶
– کلید قدرت یا دژنکتور ۵۰
– کلیدهای تمام روغنی ۵۱
پیش گفتار:
پیشرفت صنعتی ودرنتیجه ، بالا رفتن استاندارد زندگی بشرتوسعه منابع انرژی واستفاده ار آنها امکان پذیر می گرداند . با افزایش مصرف انرژی ، منابع انرژی نیزاز لحاظ تنوع ومیزان تولید افزایش یافته است . ازمیان انواع انرژیهای مورد استفاده ، انرژی الکتریکی به لحاظ اینکه باعث آلودگی محیط زیست نمی شود ، درزمان نیاز قابل تولید است به آسانی به صورتهای دیگر انرژی قابل تبدیل بوده وهمچنین قابل انتقال وکنترل می باشد بیش از انواع دیگرانرژیها مورد توجه بشرقرارگرفته است . امروزه سیستم های انرژی الکتریکی نقش اساسی را درتبدیل وانتقال انرژی درزندگی انسان بازی می کنند.
تولید قدرت خطوط انتقال ، وسیستم های توزیع انرژی .
به این ترتیب ، قدرتهای تولید شده درنیروگاهها ازطریق خطوط انتقال به محلهای مصرف می رسند.
رشد سیستم های قدرت الکتریکی :
قبل ازقرن نوزدهم میلادی وسایلی مانند شمع وبعضی ازانواع چربیها تنها منابع تأ مین روشنایی ودراواسط قرن نوزدهم چراغ گازی عموما” عملی ترین وسالم ترین وسایل روشنایی بشمارمی رفتند . گرچه تاآن زمان تحقیقات ارزنده ای ازیک طرف توسط فاراده وهانری درزمینه تولید الکتریسته وازطرف دیگر توسط بعضی دانشمندان وبخصوص ادیسون درزمینه استفاده ازالکتریسیته درملتهب نمودن بعضی مواد وبالاخره تکامل لامپ های ملتهب وساخت آنها بوجود آمد.
کلیات :
درسیستم های انتقال DC قدرت تولید شده توسط ژنراتورهای AC از طریق ترانسفورماتور ویک سوکننده الکترونیکی به خط انتقال DC داده میشود . یک اینورترالکترونیکی ، جریان مستقیم رادرانتهای خط به جریان متناوب تبدیل می کند تا بتوان ولتاژآنرا بایک ترانسفورماتور جهت مصرف کننده ها کاهش داد . مطالعات اقتصادی اغلب نشان داده است که برای خطوط کوتاهتر ازحدود ۵۶۰ کیلومتر استفاده ازخطوط انتقال هوائی DC مقرون به صرفه نیست .
بعد ازاینکه طرح توربینها ی بخارتوسط پارسون ارائه شد قدرتهای تولید شده با این توربین ها بیشترین محبوبیت رابرای طراحان سیستم ها بهمراه آورد . فرکانس معرفی توربین های بخار باسرعت زیاد لزوم افزایش فرکانس واستاندارد کردن فرکانس یک سیستم مطرح شد. با استاندارد کردن فرکانس ، امکان اتصال سیستم ها به یکدیگر نیز بوجود می آمد. امروزه عموما” فرکانس های ۵۰ و۶۰ هرتز درسیستم های قدرت مورد استفا ده می باشند. امکان اتصال سیستم های قدرت کوچکتروبوجود آمدن سیستم های بهم پیوسته باعث رشد وبزرگ شدن سیستم های قدرت گردید.
همزمان بابزرگ شدن سیستم های قدرت ورشد مصرف ، عناصرسیستم های قدرت نظیر ژنراتورها وترانسفورماتورها تکامل بیشتری یافتند وبه عنوان مثال : ظرفیت کل نصب شده درسال ۱۹۸۲ درکشود آمریکا نزدیک به
گزارش کار آموزی برق شهرستان جنوبی کرمانشاه
قیمت : 4000 تومان