دانلود مقاله وپاورپوینت

انواع مقاله وپاورپوینت وطرح توجهی و مقاله ترجمه شده ونمونه سوالات و سایر محصولات

دانلود مقاله وپاورپوینت

انواع مقاله وپاورپوینت وطرح توجهی و مقاله ترجمه شده ونمونه سوالات و سایر محصولات

پروژه بررسی ترتیبات امنیتی خلیج فارس

با کلیک بر روی پرداخت آنلاین، به صفحه پرداخت هدایت خواهید شد و بعد از پرداخت از طریق کارت های اعتباری بانکی ، لینک دانلود فعال شده و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید.

  • پروژه بررسی ترتیبات امنیتی خلیج فارس

    دسته :

    روابط بین الملل

    فرمت/ورد تعداد صفحات 245
    قیمت : 10000 تومان

::
توضیحات بیشتر در مورد پروژه بررسی ترتیبات امنیتی خلیج فارس :

پروژه بررسی ترتیبات امنیتی خلیج فارس

images5555

 

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روابط بین الملل

فهرست مطالب

فصل اول:کلیات

طرح مسأله………………………………………. ۸

علل انتخاب موضوع……………………………….. ۱۰

ادبیات موجود…………………………………… ۱۰

سوال اصلی تحقیق………………………………… ۱۰

سوالات فرعی…………………………………….. ۱۱

مفروض(های) تحقیق……………………………….. ۱۱

فرضیه(های) تحقیق……………………………….. ۱۱

مفاهیم………………………………………… ۱۱

روش تحقیق……………………………………… ۱۲

سازماندهی تحقیق………………………………… ۱۲

موانع تحقیق……………………………………. ۱۶

 

فصل دوم: مباحث تئوریک امنیت و چارچوب نظری تحقیق

بنیانهای مفهومی و تئوریک امنیت…………………… ۱۸

تعریف امنیت……………………………………. ۱۹

نظامهای امنیتی ………………………………… ۱۹

ویژگیهای امنیت…………………………………. ۲۱

الف)تجزیه ناپذیری امنیت…………………………. ۲۱

ب) ذهنی بودن امنیت……………………………… ۲۲

رهیافت امنیتی………………………………….. ۲۴

 الف) دیدگاه رئالیسم نسبت به امنیت……………….. ۲۵

 ب)رهیافت ایده آلیستی یا لیبرالیستی امنیت…………. ۲۶

  ابعاد داخلی امنیت…………………………….. ۲۷

 ابعاد اقتصادی امنیت……………………………. ۲۸

 ابعاد زیست محیطی امنیت………………………… ۳۰

 دیدگاه سوم درارتباط با امنیتintegrated approach  …….. ۳۱
 

 استراتژیهای امنیتی…………………………….. ۳۲

استراتژیهای امنیتی بعد از جنگ سرد………………… ۳۳

مکاتب امنیتی بدیل برای امنیت خلیج فارس……………. ۳۴

چارچوبهای آلترناتیو…………………………….. ۳۶

آیا پیوند های چند جانبه صلح و ثبات را تضمین می کند؟… ۴۳  

اقدامات امنیتی ………………………………… ۴۶

دستور کار جدید…………………………………. ۵۵

منابع فصل دوم………………………………….. ۶۱

 

فصل سوم: سوابق طرحهای امنیتی

نظام امنیت ایرانی……………………………… ۶۶

نظام امنیتی انگلستان یا دوران صلح بریتانیایی………. ۶۶

تحولات مفاهیم امنیتی و طرح های امنیت منطقه ای………. ۶۷ 

پیمان بغداد……………………………………. ۷۰

تشکیل سنتو…………………………………….. ۷۲

تحولات دهه ۶۰ و خروج بریتانیا از خلیج فارس…………. ۷۲

سیستم امنیت دو ستونی(دکترین نیکسون- کسیسنجر)  …….. ۷۵

موانع تحقق اهداف دکترین نیکسون…………………… ۷۷

پایان سیستم امنیت دو ستونی نیکسون………………… ۷۸

دکترین کارتر…………………………………… ۷۹

ارزیابی دکترین کارتر……………………………. ۸۲

دکترین ریگان(سیاست اتفاق نظر استراتژیک)…………… ۸۳

سیستم امنیتی شورای همکاری خلیج فارس………………. ۸۵

تشکیل شورای همکاری خلیج فارس…………………….. ۸۹

اهداف و مضامین شورا…………………………….. ۹۰

اهداف اقتصادی………………………………….. ۹۰

اهداف امنیتی شورا………………………………. ۹۱

سیاست خارجی شورا……………………………….. ۹۲

اول:جنگ ایران و عراق……………………………. ۹۲

دوم: بحران کویت………………………………… ۹۲

دلایل ضعف و ناتوانی شورا…………………………. ۹۳

 الف) دلایل ضعف شورا از بعد تئوریک ……………….. ۹۳

  ب) موانع عملی فراروی شورا……………………….. ۹۶

۱ عدم فراگیری شورا  ………………………….. ۹۶

۲- اختلافات ارضی و مرزی بین اعضاء…………………. ۹۸

۳- ناتوانی شورا ناشی از ضعف نظامی………………… ۹۹

بحران اول و دوم خلیج فارس………………………. ۹۹

بیانیه دمشق و طرح امنیتی ۲ + ۶………………….. ۱۰۰

انگیزه ها و اهداف طراحان سیستم امنیتی ۲ + ۶………. ۱۰۳

۱ آمریکا…………………………………….. ۱۰۳

۲- اهداف کشورهای عربی از شرکت در طرح۲+۶………….. ۱۰۴

بررسی دلایل ناکامی طرح امنیتی ۲ + ۶………………. ۱۰۴

طرحهای امنیتی دو جانبه…………………………. ۱۰۹

نقش و هدف آمریکا………………………………. ۱۱۰

اقدامات عملی برای استقرار سیستم…………………. ۱۱۲

ارزیابی طرح امنیتی دو جانبه…………………….. ۱۱۲

نگاه برون منطقه ای به عنوان آخرین آلترناتیو (تجربیات تاریخی) ۱۱۴

منابع فصل سوم…………………………………. ۱۱۶

 

فصل چهارم: بررسی نقش ساختارها و ظرفیتهای داخلی کشورهای حاشیه خلیج فارس در پیدایش طرحهای امنیتی در منطقه خلیج فارس

۱ شکافهای سیاسی و اجتماعی(طبقه متوسط جدید) …….  ۱۲۳

۲ تضاد های فرهنگی……………………………. ۱۲۴

۳ معضلات نسل جوان ……………………………. ۱۲۶

۴ بحران مهاجرت………………………………. ۱۲۷

۵ جنبش های سیاسی مذهبی………………………. ۱۲۹

اساس مشروعیت در دولتهای عربی حوزه خلیج فارس………. ۱۳۳

منابع فصل چهارم……………………………….. ۱۴۰

 

فصل پنجم: بررسی نقش عوامل منطقه ای در ظهور و سقوط طرحهای امنیتی در                    منطقه خلیج فارس

مباحث مربوط به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس……….. ۱۴۵

الف) تهدیدات مشترک متوجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس. ۱۴۵

۱- تهدیدات ناشی از بافت جمعیتی ناهمگون…………… ۱۴۵

۲-  بحران مشروعیت و هویت……………………….. ۱۴۸

تهدیدات خاص متوجه هر کدام از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ۱۵۶

عربستان سعودی…………………………………. ۱۵۶

کویت…………………………………………. ۱۵۷

امارت عربی متحده………………………………. ۱۵۸

قطر، بحرین، عمان………………………………. ۱۶۰

مباحث مربوط به ایران و عراق……………………..۱۶۰

ایران …………………………………….. ۱۶۰

الف) تهدیدات اقتصادی…………………………… ۱۶۰

ب) تهدیدات سیاسی………………………………. ۱۶۱

ج) تهدید ناشی از حضور بیگانگان در منطقه………….. ۱۶۲

۲ ) عراق……………………………………… ۱۶۵

انقلاب اسلامی ایران به عنوان عامل همگرایی و واگرایی…. ۱۶۶

 مشکل کشورهای منطقه در ایجاد یک سیستم امنیت منطقه ای. ۱۷۰

منابع فصل پنجم………………………………… ۱۷۶

 

فصل  ششم: بررسی نقش عوامل فرا منطقه ای در پیدایش و تداوم نظامهای امنیتی در        

منطقه خلیج فارس

آمریکا……………………………………….. ۱۸۰

تلقی آمریکا از مفهوم تهدید……………………… ۱۸۴

برنامه کمکهای امنیتی به کشورهای خلیج فارس ……….. ۱۸۶

نیروی واکنش سریع آمریکا و عملکرد های آن………….. ۱۸۹

اتحاد جماهیر شوروی…………………………….. ۱۹۲

دکترین برژنف و امنیت خلیج فارس………………….. ۱۹۳

مصر………………………………………….. ۱۹۴

سوریه………………………………………… ۱۹۶

منابع فصل ششم…………………………………. ۱۹۸

سخن پایانی؛ تحلیلی بر عدم موفقیت طرحهای امنیتی در منطقه خلیج فارس…………………………….. ۲۰۰

کتابشناسی تحقیق ………………………………. ۲۱۱

چکیده

خلیج فارس مهمترین منطقه دنیاست. قرنهای مدیدی کوششهای نیرومندترین قدرتهای    منطقه ای و جهانی برای تضمین صلح و امنیت در این منطقه، نقطه ضعفهای مداومی داشته اند. این رساله پژوهشی است در حوزه امنیت خلیج فارس، که به بررسی چارچوبهای امنیتی خلیج فارس در فاصله سالهای ۱۹۹۰-۱۹۷۰ پرداخته است. طی این تحقیق دلایل ظهور، نحوه عملکرد، و علل سقوط طرحهای امنیتی در این منطقه، در سه سطح تحلیل؛ داخلی، منطقه ای، و بین المللی بررسی می شود، تا زمینه تحلیل، تصحیح، تجویز، و تجهیز سیاستهای معطوف به امنیت در این منطقه فراهم شود، همچنین سناریوهای بدیل در این زمینه ارایه شده است تا امکان اجماع بر سر الگوی خاص افزایش یابد و عدم توافق در این زمینه باعث تسری بحران به سایر حوزه های سیاست    بین الملل نشود، چرا که هدف این قبیل پژوهشها در زمینه امنیت، تئوریزاسیون و توجیه جنگها و تعارضات بر سر منافع در عرصه بین المللی نیست(و نباید باشد)، بلکه کوشش در جهت مدیریت بحران و حل آن به شیوه ای واقع بینانه و امکانپذیر است.

برای رسیدن به منتهای این مقصود، در این تحقیق بررسی گردید که چون کشورهای حوزه خلیج فارس هر کدام از نظر درونی پیشاساختاری بوده و با بحرانهای داخلی مواجه هستند، و از نظر منطقه ای نیز با انبوهی از منافع متضاد، رقابتها و شکافها نسبت به واحدهای اطراف خود روبرو هستند، و همچنین با دیدگاهها و اهداف و تلقی متفاوتی از مفهوم تهدید دور هم جمع می شوند و این امر هم ناشی از یک ضرورت فوری است، به همان میزان که فهم و تلقی آنها از تهدید و خطر بر اثر فروکش کردن تب بحران تغییر می یابد سیستم به فروپاشی نزدیک می شود و ایجاد یک سیستم امنیتی منطقه ای موفق را مشروط به شناسایی دقیق خطرات و منابع ناامنی در منطقه توسط بازیگران ذینفع در چارچوب امنیت خلیج فارس می دانیم، و از این رو نقش غالب در شکل گیری طرحهای امنیتی در این منطقه را به نیروهای فرامنطقه ای مداخله گر در سیستم و به طور مشخص آمریکا، محول نموده است و منحنی تحول، ظهور و سقوط نظامهای امنیتی بدیل در خلیج فارس در فاصله سالهای ۱۹۹۰-۱۹۷۰ با محوریت«نظریه هژمون»رقم خورده است.

طرح موضوع

خلیج فارس همواره در طول تاریخ خود جاذبه هایی داشته است که مورد توجه دیگران قرار  می گرفت. این جاذبه ها در طی تاریخ متغیر بوده است. زمانی که تجارت و بازرگانی در رأس اولویت های دیگر کشورها بود خلیج فارس آنقدر ثروت و بازار مصرف داشت که مورد طمع دیگران قرار گیرد و سپس اروپائیان را یکی پس از دیگری روانه منطقه سازد و بعضی کشورهای منطقه خلیج فارس را صحنه تاخت و تاز و رقابت برای تسلط بر منطقه قرار دهند.

کشف ثروتهای بیکران و افسانه ای هند اهمیت خلیج فارس را دو چندان کرد و این بار علاوه بر موقعیت تجاری و بازرگانی خود، خلیج فارس به یک موقعیت استراتژیک و معبر آسان دسترسی به هند و حفاظت از آن تبدیل گشت. تا جائیکه بخشی از دوران طولانی رقابت ها در منطقه خلیج فارس بخاطر حفاظت و امنیت شبه قاره هند بود.

در طی نیمه دوم قرن ۱۹ عامل دیگری بر اهمیت خلیج فارس افزود و بار دیگر نظر همگان را متوجه این منطقه ساخت. این عامل کشف ذخائر عظیم نفتی از یک طرف و وابستگی روز افزون دنیای صنعتی به این ماده حیاتی از طرف دیگر بود به طوری که تمامی دنیا را درگیر موضوعات امنیتی خلیج فارس کرد و همچنان که وابستگی به نفت بیشتر می شد حساسیت نسبت به تحولات و حتی سیاست گذاریها در این منطقه بیشتر می گردید.

این وابستگی زمانی روشنتر می گردد که بدانیم خلیج فارس با ۵۶۵ میلیارد بشکه ذخائر نفتی، ۶۳% کل ذخائر شناخته شده نفتی را در دل خود جای داده است. خلیج فارس علاوه بر نفت به لحاظ ذخائر گازی نیز دارای اهمیت است؛ به طوری که دارای۷/۳۰ تریلیون متر مکعب ذخیره گازی است که معادل ۵/۲۸% کل ذخائر کشف شده گاز طبیعی جهان است.

تحولات دنیا در دوران کنونی بر ارزش منطقه روز بروز می افزاید و این تحولات را می توان اول در زمینه جانشینی انرژی مورد بحث قرار داد. باید گفت دنیا تا کنون به یک جایگزین ارزان که توان رقابت با نفت را داشته باشد دست نیافته است و لااقل تا چند دهه دیگر چنین خواهد بود. دوم اینکه در زمینه تناسب بین رشد جمعیت و میزان کشف انرژی، این تناسب هر چه بیشتر به زیان انرژی پیش می رود به طوری که سالانه حدود ۸۰ میلیون نفر به جمعیت دنیا افزوده می شود و این افزایش جمعیت به معنای افزایش مصرف انرژی است، و افزایش انرژی با نرخ رشد جمعیت حتی با تکنولوژیهای پیشرفته غیر قابل تصور است. سوم اینکه این ماده حیاتی در بقیه جاهای دنیا به سرعت در حال اتمام است و یا اینکه هزینه کشف و استخراج آن بسیار بالاست، در حالیکه در منطقه خلیج فارس این ماده نفتی به وفور و به آسانی بدست می آید و همین عامل علاقمندی به دسترسی به منابع نفتی منطقه را افزایش می دهد.

در نتیجه عوامل فوق امروزه امنیت خلیج فارس به دلمشغولی اصلی تولید کنندگان و مصرف کنندگان نفت تبدیل شده است و همین امر باعث شده تا تلاشهای زیادی برای ایجاد یک سیستم امنیتی در خلیج فارس که مساوی با دسترسی آسان، مطمئن، و با قیمت مناسب به نفت است صورت گیرد. هر چند که این ثبات در مواردی به زیان تولید کنندگان و یا حتی به بهای دخالت در امور داخلی آنها تمام شده است. هدف این تحقیق بررسی تلاشهایی است که از دهه  ۷۰ م. تا زمان حال برای ایجاد سیستمهای امنیتی در منطقه صورت گرفته است. در این بررسی سعی شده است بنا به موقعیت و شرایط زمانی عوامل دخیل در امنیت خلیج فارس روشن گردد و در این راستا نقش عوامل داخلی و خارجی دخیل در امنیت و در حقیقت گستره موضوعات امنیتی خلیج فارس روشن گردد. با این هدف که نقش عوامل فرامنطقه ای و ارتباط آنها با عوامل درون منطقه ای در ایجاد یک سیستم منطقه ای مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. به عبارت دیگر این تحقیق میزان تاثیر گذاری قدرتهای خارجی بر تحولات امنیتی خلیج فارس را مورد بحث قرار می دهد و در هر کدام از سیستمهای امنیتی که طی دهه های۷۰ و۸۰ م. شکل گرفته است به نحوه دخالت عامل خارجی، ارتباط آنها با کشورهای منطقه، دل نگرانی های آنها، و تلاش برای ایجاد یک سیستم امنیتی و خصوصاً نقش کشورهای منطقه در ایجاد این نظام امنیتی پرداخته می شود. اصلی ترین موضوع بحث، دلایل ناکامی و فروپاشی طرحهای امنیتی در منطقه است که علیرغم احساس نیاز منطقه به این سیستم امنیتی، چرا این طرحها هیچکدام نتوانسته اند امنیت منطقه را برقرار سازند و هر گاه با بحران یا خطری جدی روبرو شده اند ناکارآمدی خود را نشان داده اند و در حقیقت هر کدام از این نظامها به محض برخورد با اولین بحران و تهدید بلافاصله فروپاشیده و زمینه ظهور یک نظام امنیتی دیگر را مهیا کرده است.

در راستای فرضیه تحقیق که دلیل شکست این طرحها را فقدان ساختارهای ملی، و شکاف و رقابتهای منطقه ای دانسته که باعث شده اند تا عوامل مداخله گر در سیستم بر محور قدرت هژمون سرنوشت امنیت منطقه را در طول دوره مد نظر رقم بزنند،  بحث خواهد شد که چون بازیگران دخیل در موضوع امنیت خلیج فارس هر کدام از نظر درونی پیشاساختاری بوده و از نظر منطقه ای نیز با انبوهی از رقابتها و شکافها نسبت به واحدهای اطراف خود روبرو هستند و همچنین با دیدگاهها و اهداف و تلقی متفاوتی از مفهوم تهدید دور هم جمع می شوند و این امر هم ناشی از یک ضرورت فوری است، به همان میزان که فهم و تلقی آنها از تهدید و خطر بر اثر فروکش کردن تب بحران تغییر می یابد سیستم به فروپاشی نزدیک می شود و ایجاد یک سیستم امنیتی منطقه ای موفق را مشروط به شناسایی دقیق خطرات و منابع ناامنی در منطقه توسط بازیگران ذینفع در چارچوب امنیت خلیج فارس می دانیم.

 

علل انتخاب موضوع

این موضوع به علت علاقه به مباحث مربوط به خلیج فارس و شناخت بیشتر این ناحیه انتخاب شد.

 

ادبیات موجود

بررسی موضوع امنیت خلیج فارس هر چند دارای متون گسترده ای است اما به دلیل ورود     مولفه­های جدید و شرایط دائماً دگرگون شونده، آثار موجود ظرفیت تحلیل را دارا نمی باشند.

 

سوال اصلی

دلائل اصلی  ناکارآمدی طرحهای امنیتی در خلیج فارس چیست؟

 

 

سوالات فرعی

۱) نقش ساختارها و ظرفیت های داخلی کشورهای حاشیه خلیج فارس تا چه اندازه در پیدایش طرحهای امنیتی در این منطقه موثر بوده و بر کارآمدی و ناکارآمدی آنها اثر دارد؟

۲) نقش عوامل منطقه­ای در ظهور و سقوط طرحهای امنیتی در منطقه خلیج فارس تا چه اندازه موثر بوده و می­باشد؟

۳) نقش عوامل و مولفه های مداخله گر در سیستم(intrusive system)در پیدایش و تداوم نظامهای امنیتی در خرده منطقه خلیج فارس چیست؟

 

مفروض

علیرغم دگرگونی در مفهوم امنیت از ابعاد سخت افزاری به نرم افزاری، چارچوبهای بدیل امنیتی در خلیج فارس در فاصله سالهای۱۹۹۰-۱۹۷۰  با جهت گیری سخت افزاری و عمدتاً در بعد نظامی رقم خورده است.

 

فرضیه

فقدان ساختارهای ملی، و شکاف و رقابتهای منطقه ای در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس، نقش غالب در شکل گیری طرحهای امنیتی در این منطقه را به نیروهای مداخله گر در سیستم محول نموده است و منحنی تحول، ظهور و سقوط طرحهای امنیتی بدیل در خلیج فارس در فاصله سالهای۱۹۹۰-۱۹۷۰ با محوریت نظریه هژمون رقم خورده است.

 

 

 

پروژه بررسی ترتیبات امنیتی خلیج فارس

قیمت : 10000 تومان

[ بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود ]

مقاله بررسی تطبیقی حقوق و آزادیهای فردی در نظام ایران وفرانسه

با کلیک بر روی پرداخت آنلاین، به صفحه پرداخت هدایت خواهید شد و بعد از پرداخت از طریق کارت های اعتباری بانکی ، لینک دانلود فعال شده و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید.

  • مقاله بررسی تطبیقی حقوق و آزادیهای فردی در نظام ایران وفرانسه

    دسته :

    حقوق

    فرمت/ورد تعداد صفحات 32
    قیمت : 2500 تومان

::
توضیحات بیشتر در مورد مقاله بررسی تطبیقی حقوق و آزادیهای فردی در نظام ایران وفرانسه :

مقاله بررسی تطبیقی حقوق و آزادیهای فردی در نظام  ایران وفرانسه

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول

قسمت اول

الف:کلیاتی درباره حقوق وآزادی فردی

۱-تعریف حقوق فردی

۲-انواع حقوق فردی

۳-بحث تطبیقی در آزادی فردی

۴-تعریف آزادی فردی

ب:انواع آزادی عملکرد فردی

۱-حق حیات

۲-امنیت

۳-آزادی ومصونیت مسکن

۴-تعرض ناپذیری مکاتبات

۵-آزادی رفت وآمد

۶-آزادی اندیشه

۷-آزادی گردهمایی

فصل دوم

قسمت اول:

الف:بررسی قانون اساسی فرانسه در باب حقوق وآزادیهای فردی

۱-اعلامیه ها وقوانین اساسی مطروحه از جمهوری اول تا سوم فرانسه

الف: مقدمه

۲-اصول ومحورهای قانون اساسی جمهوری چهارم ب:اصول ومبانی

۳-کلیات قانون اساسی جمهوری پنجم

۴-اصول ومحورهای قانون اساسی جمهوری پنجم

ب:بررسی قانون اساسی ایران در باب حقوق وآزادیهای افراد:

-نتیجه گیری

-فهرست منابع

 

مقدمه:

زمزمه سرود آزادی چنان طبیعی ودلنواز است که تاریخ آغاز آن را باید زمان خودشناسی انسان شمرد: در روایت آفرینش آدم، خودآگاهی انسان با انتخابی سرگرفت که به مکافات آن از فردوس برین رانده شد و در کره خاکی ماوی گزید.

داستان تقدیس آزادی را در نوشته های حکیمان ومعلمان تاریخ فراوان می بینیم.

در فلسفه کانت، آزادی از مقوله هایی است که در عقل عملی بی هیچ واسطه به آن  می رسد و ارزش والا وحیاتی آن را تصدیق می کند.

از اندیشمندان و حکیمان دیگری که پس از کانت به ارزش آزادی و اثر آن در جهان هستی پرداخته اند باید از هگل نام برد: شاید در نظر هیچ فیلسوفی به اندازه هگل آزادی ارج و ارزش ندارد. هگل رسیدن به آزادی را هدف جهان خلقت می داند.

ارزش آزادی قراردادی واعتباری نیست، ارزشی است معقول که برجهان تحمیل شده است.آزادی ضرورت است نه اختیار.

در دوران معاصر، به ویژه آزادی افراد در جنبه های مختلف ، به عنوان حیاتی ترین نیاز معنوی انسان وعامل بیداری توده های مردم بیش از سایر شاخه های آزادی مطرح شده است.

حق داشتن آزادی قوانین اساسی بیشتر کشورها تضمین شده و مدنظر قرار گرفته است.

در این پژوهش تلاش شده است که در ابتدای امر تعریفی در خصوص حقوق و ‌آزادی فردی ارائه شود و اینکه آزادی فردی چه مواردی را دربر می گیرد سپس در بخش دوم به بررسی قوانین اساسی دو کشور ایران و فرانسه خواهیم پرداخت و اینکه قانون اساسی کشور فرانسه چه نکاتی رادر خصوص حقوق و آزادیهای فردی در نظر دارد در مقابل به موارد ذکر شده در قانون اساسی ایران در خصوص حقوق و آزادی فردی اشاراتی خواهیم داشت.

اهمیت موضوع حقوق و آزادی فردی از این جهت است که همانطور که می دانیم مسئله آزادی یکی از مسائل اصلی و مهم در زندگی هر انسان است وهمواره در طول تاریخ انسانها برای به دست آوردن و اثبات آن تلاشهای زیادی کرده اند.

انسان از بدوخلقت آزاد آفریده شده و خداوند متعال انسان را آزاد ومختار آفریده تا برای تعیین سرنوشت خود تصمیم بگیرد. اما همواره در طول تاریخ و در هر برهه از زمان این آزادی توسط عده ای  دیگر از انسانها محدود ویا نقض و یا مورد تجاوز در واقع شده است.

لذا در این خصوص دولتمردان کشورها همواره در تلاش بوده اند تا با ایجاد یک سری اصول وقوانین آزادی افراد را تا جایی که منجر به نقض آزادی دیگران و پایمال شدن حقوق آنها نشود تعریف کرده و حدودی در چارچوب قانون برای آن قائل شوند.

در این تحقیق سعی می شود مروری برموارد ذکر شده در خصوص آزادی افراد در قوانین اساسی دو کشور ایران وفرانسه داشته باشیم. فایده این تحقیق در این است که با نگاهی مجدد به قانون اساسی کشور خودمان ایران در خصوص بحث حقوق ملت با موارد ذکر شده در این در قانون اساسی بیشتر آشنا شده و درکنار آن هم مباحث مطرح شده در این زمینه در قانون اساسی کشور فرانسه را مرور می‌کنیم.

سوال اصلی که در این تحقیق مدنظر است اینکه: حقوق فردی یعنی چه؟ آزادی فردی چیست و چه ارتباطی بین حقوق و آزادی فردی وجود دارد؟ و بطور کلی برداشت قوانین اساسی ایران وفرانسه از این موضوع چه می باشد و چه اصولی را برای آن در نظر دارند؟

مقاله بررسی تطبیقی حقوق و آزادیهای فردی در نظام ایران وفرانسه

قیمت : 2500 تومان

[ بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود ]

پروژه ایدئولوژی خاورمیانه

با کلیک بر روی پرداخت آنلاین، به صفحه پرداخت هدایت خواهید شد و بعد از پرداخت از طریق کارت های اعتباری بانکی ، لینک دانلود فعال شده و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید.

  • پروژه ایدئولوژی خاورمیانه

    دسته :

    علوم سیاسی

    فرمت/ورد تعداد صفحات 76
    قیمت : 5500 تومان

::
توضیحات بیشتر در مورد پروژه ایدئولوژی خاورمیانه :

پروژه ایدئولوژی خاورمیانه

 images444444

چکیده

 مقاله حاضر در ۴ فصل استعمار خاورمیانه، صهیونیسم و خاورمیانه، آمریکا در خاورمیانه، خاورمیانه آرام، سناریوی سوم نفتی برای هزاره جدید، ایران و آمریکا و بررسی ریشه های مواضع خصمانه آمریکا علیه ایران را بررسی می کند.

روابط بین آمریکا و ایران با چهره یک آمریکای خیرخواه و دوست آغاز گشت، اما سرانجام با چهره یک قدرت بدخواه و شیطانی به پایان رسید. نخست، چهره ای است که اکثر آمریکاییان از خود و سیاست های خارجی آمریکا که آنها معتقدند براحساس، منصفانه و آگاهانه است، دارند. البته برای ایرانیان، تصویر دوم از آمریکا بسیار مناسبتر است، زیرا آنها مدعی هستند سیاستهای آمریکا اساسا فاقد عواطف، جانبدارانه و سخت ناآگاهانه است. اطلاق شیطان بزرگ به آمریکا برای آمریکاییهایی که نمی توانند باور کنند که حکومت یا شهروندان آنها شایسته چنان عنوان ناشایستی است، بسیار دردناک است. از سوی دیگر، ایرانیان این عنوان را بسیار مناسب می دانند به خاطر آن که ایران سیاستهای گذشته آمریکا را کلا نیرنگ آمیز، گمراه کننده و مستکبرانه یافته است.
تکامل تاریخی فرهنگ سیاسی ایران و تعهدات ایدئولوژیک ناشی از آن به حق تعیین سرنوشت خویش طی هشتاد سال گذشته از ۱۳۶۸-۱۲۸۴همواره رویاروی منافع آمریکا و سیاست قدرت آن قرار گرفته است. سرمنشأ یک سده رویارویی با سیاست قدرت آمریکا را سه عامل شکل می دهد:۱-خواست ایران برای استقلال و هویت خود که هم تصویر ایران جدیدی را که آمریکا درصدد پدید آوردن آن رد می کند و هم بیان یک خوداتکایی است که هرگونه نیاز به آمریکا را مردود می داند؛ ۲-تمایل ایران به استقلال داخلی با تمایل به استقلال بین المللی توأم است که طبق آن ایران می تواند شرقی باشد یا غربی، یا هم شرقی باشد و هم غربی یا نه شرقی و نه غربی، چه آمریکا آن را بخواهد یا نخواهد؛ و ۳-اعتقاد عمیق ایران به این که ایران در کنار امت مسلمان مبارز متعهد به شرکت در مسائل اسلامی بین الملل و منطقه ای، از جمله دفاع از اسلام، امت و آرمانهای اسلامی، می باشد.

از نظر برخی سیاستگذاران آمریکا، هر سه نکته فوق بزرگترین مانع بهبود روابط آمریکا – ایران است. از نظر برخی دیگر، ایران گرچه بالقوه برای منافع آمریکا یک تهدید محسوب می شود، اما متحد بالقوه بسیار مهمی در خاورمیانه و جهان اسلام نیز می تواند باشد. این گروه در تبیین ابعاد مثبت روابط گذشته آمریکا – ایران مدعی هستند که صبر و انتظار فضای مناسبی را برای بهبود روابط آمریکا – ایران ایجاد خواهد کرد؛ در واقع آنها آشکارا متذکر می شوند که امروزه آمریکا بیش از پیش به ایران چونان یک متحد نیازمند است؛ در هر حال جمهوری اسلامی ایران عامل مهمی در روابط آمریکا و خاورمیانه بشمار می آید و به همین علت است که باید به فرهنگ سیاسی ایران عطف توجه شده و با مقامات ایران و مردم آن به شکل شایسته ای برخورد شود. ایران همچون ویتنام نقطه عطفی در روابط بین المللی آمریکا می باشد و خاطره بسیار تلخ ویتنام نباید مجددا در اینجا تکرار شود.

 

فهرست مطالب

فصل اول   ۱
استعمار خاورمیانه   ۱
سخن نخست :   ۲
استعمار فرانو و خاور میانه   ۸
شکست طرح خاورمیانه بزرگ و آمریکا   ۱۴
فصل دوم   ۲۵
صهیونیسم و خاورمیانه   ۲۵
صهیونیسم، بستر تروریسم   ۲۶
اسرائیل و جنگ عراق   ۳۰
فصل سوم   ۳۵
آمریکا در خاورمیانه   ۳۵
نگاهی به ماهیت استراتژی‌های امریکا در خاورمیانه   ۳۶
تضمین امنیت صدور نفت:   ۳۶
پیشبرد فرآیند صلح خاورمیانه:   ۳۸
استراتژی امریکا در جنگ علیه تروریسم:   ۴۰
فصل چهارم   ۴۴
خاورمیانه آرام   ۴۴
دموکراتیزه‌کردن خاورمیانه و الزام به رعایت منشور حقوق بشر:   ۴۵
جلوگیری از گسترش تولید و تکثیر سلاحهای کشتارجمعی:   ۴۷
فصل پنجم – خاورمیانه   ۵۱
سناریوی سوم نفتی برای هزاره جدید   ۵۱
سناریوی سوم   ۵۲
همسازی با آرزوهای کشورهای در حال توسعه   ۵۳
شیوه های جدید علمی   ۵۴
فصل ششم   ۵۶
ایران و آمریکا   ۵۶
بررسی ریشه های مواضع خصمانه آمریکا علیه ایران   ۵۷
سیاست های ناآگاهانه   ۵۷
چشم انداز تاریخی   ۵۸
چهره ای مغرض   ۶۲
پایان سخن   ۶۶
فهرست منابع و مآخذ   ۶۸

پروژه ایدئولوژی خاورمیانه

قیمت : 5500 تومان

[ بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود ]

مقاله تأثیر توسعه سیاسی بر امنیت ملی ایران

با کلیک بر روی پرداخت آنلاین، به صفحه پرداخت هدایت خواهید شد و بعد از پرداخت از طریق کارت های اعتباری بانکی ، لینک دانلود فعال شده و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید.

  • مقاله تأثیر توسعه سیاسی بر امنیت ملی ایران

    دسته :

    علوم سیاسی

    فرمت/ورد تعداد صفحات 176
    قیمت : 8500 تومان

::
توضیحات بیشتر در مورد مقاله تأثیر توسعه سیاسی بر امنیت ملی ایران :

مقاله تأثیر توسعه سیاسی بر امنیت ملی ایران

index44444

فهرست مطالب

فصل اول ۵
طرح مسئله ۶
فرضیه تحقیق ۷
تعریف مفاهیم و متغیرها ۸
ضرورت و اهمیت تحقیق ۱۰
ادبیات و تاریخچه موضوع تحقیق ۱۱
روش تحقیق : ۱۳
سازماندهی تحقیق : ۱۴
فصل دوم : ۱۵
لیبرال دموکراسی ۱۶
دموکراسی و امنیت ۲۱
فصل سوم ۳۳
توسعه سیاسی ۳۴
توسعه سیاسی در ایران ۳۹
توسعه سیاسی در ایران بعد از خرداد ۷۶ ۴۱
الف : مشارکت و رقابت سیاسی ۴۴
ویژگیهای مشارکت و رقابت ایدئولوژیک در جوامع ۵۰
پیش نیازهای مشارکت و رقابت های سیاسی ۵۱
مشارکت و رقابت سیاسی در ایران ۵۳
مشارکت و رقابت سیاسی بعد از خرداد ۷۶ ۵۸
انتخابات چهارساله ( ۸۰-۱۳۷۶ ) ۵۹
احزاب سیاسی ۶۳
اهمیت احزاب ۶۴
عملکرد احزاب سیاسی ۶۵
نظامهای حزبی ۶۷
احزاب در ایران ۶۹
موانع تحقق احزاب در ایران ۷۲
احزاب پس از خرداد ۱۳۷۶ در ایران ۷۴
مطبوعات: ۷۶
مطبوعات در ایران ۷۹
فصل چهارم ۸۴
امنیت ملی ۸۵
امنیت ملی در ایران پس از انقلاب ۹۰
گفتمانهای امنیتی موجود در جمهوری اسلامی ایران ۹۳
گفتمان سنتی امنیت ملی کشور ۹۳
گفتمان نوین امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران ۹۵
فصل پنجم ۹۷
تاثیر توسعه سیاسی بر امنیت ملی ۹۸
تاثیر مشارکت و رقابت سیاسی بر امنیت ملی ۹۹
تاثیر احزاب بر امنیت ملی ۱۰۵
تاثیر مطبوعات بر امنیت ملی ۱۰۹
تنش زدائی و تاثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بعد از خرداد ۱۳۷۶ ۱۱۷
گفتگوی تمدنها وامنیت ملی ایران بعد از خرداد ۷۶ ۱۱۹
پی نوشت های فصل پنجم ۱۲۳
فهرست کتب و منابع فارسی ۱۳۶
فهرست روزنامه ها ۱۴۳
فهرست کتب انگلیسی ۱۴۳

طرح مسئله

 توسعه سیاسی و امنیت ملی دو متغیر کلیدی این تحقیق را در بر می گیرند در متغیر مستقل توسعه سیاسی بعنوان یک اصل مهم در جامعه شناختی سیاسی دول تلفی گردیده بطوریکه کم و کیف آن تعیین کننده نوع حکومت و ساختار تصمیم گیری در آن و چگونگی تعامل مردم با حکومت و بالعکس محسوب می شود و اساس دموکراسیهای معاصر را در بر می گیرد . گرچه ابعاد توسعه سیاسی متعدد و متنوع می باشد و گستردگی آن مانع از توجه به تمام ابعاد آن در یک تحقیق خاص می گردد به همین سبب در این تحقیق نیز شاخصه های چون مشارکت و رقابت سیاسی ، احزاب سیاسی و مطبوعات مورد بررسی قرار می گیرد و از سوی دیگر امنیت ملی بعنوان متغیر وابسته از موضوعات کلان روابط بین المللی به شعار می رود به طوری که حیات با اضمحلال حکومتها تا حد بسیارزیادی در قالب تهدید یا تأمین امنیت ملی مورد بررسی قرار می گیرد اگر چه این مفهوم از ابهام و پیچیدگی خاص برخوردار می باشد و نظامهای سیاسی مختلف بر اساس نگرش کلان خود ابعاد متفاوت ، اقتصادی ، نظامی ، اجتماعی و فرهنگی و یا سیاسی را تهدید یا تضمین کننده امنیت ملی می دانند و مقتضیات زمان و تحولات در عرصه سیاست بین الملل نقش اساسی در تعقیر این نگرشها داشته است به گونه ای که اگر در مقطعی ترس از حمله نظامی و قدرت تهاجمی دولتها از منظر تجهیزات و جنگ افزارهای نظامی اساسی تهدید ملی مدنظر سایر دولتها را تشکیل می داد امروزه این مسئله تعدیل شده و ابعاد دیگر امنیت ملی اهمیت بیشتری یافته اند و در واقع از جنبه سخت افزاری به سمت عوامل نرم افزاری جهت پیدا کرده است و مضافا علاوه بر عوامل فرامرزی صرف ، بسیاری از مسائل داخلی نیز جنبه فراملی یافته است و به تبع امنیت ملی را متأثر ساخته است . زیرا که مرزهای ملی تا حدود بسیار زیادی نفوذپذیر گردیده و بسیاری از مطالبات داخلی جنبه بین المللی یافته است و به صورت قواعد و ارزشهای فراملی درآمده است و به نسبت پذیرش یا عدم پذیرش نظامهای سیاسی با این قواعد بر امنیت ملی واحدهای سیاسی تأثیر گذاشته است که درخواست مردم جهت برخورداری از حقوق قانونی و مدنی ، آزادیهای اساسی ، حق انتخاب کردن و … در بحث توسعه سیاسی مدنظر محقق می باشد و این تحقیق درصدد موشکافی این مسئله است که توسعه سیاسی با شاخصه های مطرح شده و نقش روزافزون اهمیت این شاخصه ها در جهان امروزه که حکومتها دموکراسی را یک ارزش بالا برای خود مدنظر دارند و مردم نیز نسبت به حقوق خویش بسیار آگاهتر شده اند و خواهان مطالبه آنها می باشد چگونه بر امنیت ملی تأثیر می گذارد و این موضوع در خصوص جمهوری اسلامی ایران تا چه حدودی مصداق پیدا می کند .

سوال تحقیق:

 تأثیر توسعه سیاسی بر امنیت ملی در ایران ( با تأکید بر فاصله زمانی ۸۰-۱۳۷۶ ) چیست؟

 

فرضیه تحقیق :

 با گسترش توسعه سیاسی در ایران ( ۸۰-۱۳۷۶ ) امنیت ملی نیز تقویت شده است .

تعریف مفاهیم و متغیرها :

 

توسعه سیاسی : تعاریف متعدد و متنوعی از توسعه سیاسی به عنوان متغیر مستقل تحقیق صورت گرفته است که مهمترین تعاریف به زعم تعدادی از اندیشمندان عنوان
می­گردد :

 الموند پاول معتقد است توسعه سیاسی عبارت از پاسخی است که سیستم سیاسی به تحولات محیط اجتماعی یا بین المللی خود می دهد و به ویژه پاسخی است در مقابل مبارزه جوییهای دولت سازی ، ملت سازی ، مشارکت و توسعه سیاسی را توزیع سه معیار شامل تنوع ساختاری ، خودمختاری در خرده سیستم و دنیایی شدن فرهنگی می داند .

مارک گاز یورسکی توسعه را نشان دهنده پویشی ترقی جویانه برای نیل به یک هدف می داند و با تاکید بر این موضوع معتقد است توسعه سیاسی مفهومی سیاسی و غایت گراست که هدفی سیاسی را مفروض می داند و واجد بار ایدئولوژیک می باشد .

 سیرین بلاک معتقد است برای رسیدن به توسعه سیاسی جوامع باید چهار مرحله را پشت سربگذرانند که این چهار مرحله عبارتند از ۱- سیتره بتدایی در برابر نوگرانی .

۲- تثبیت رهبری نوسازانه . ۳- انتقال افتصادی و اجتماعی از وضعیت کشاورزی روستایی به یک وضعیت شهری . ۴- همگرائی و یکپارچه شدن جامعه شامل نظم دوباره دادن و بنیادی به ساختار اجتماعی .

 لوسین پای توسعه سیاسی را عبارت از تغییر وضع مردم از صورت اطاعت کنندگان پرشمار به صورت شهروندان مشارکت کننده در تعداد زیاد می داند و در پایان هانینگتون توسعه مطلوب سیاسی را در شرایطی می داند که نظام سیاسی بتواند با تمرکز منابع قدرت نهادهای انعطاف پذیر ، پیچیده و خودمختار و همبسته را بوجود آورد . که در بحث توسعه سیاسی در این تحقیق شاخصه های نظیر مشارکت و رقابت سیاسی ، احزاب سیاسی و مطبوعات مورد بررسی قرا می گیرد .

مقاله تأثیر توسعه سیاسی بر امنیت ملی ایران

قیمت : 8500 تومان

[ بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود ]

پروژه تاریخچه فلسطین

با کلیک بر روی پرداخت آنلاین، به صفحه پرداخت هدایت خواهید شد و بعد از پرداخت از طریق کارت های اعتباری بانکی ، لینک دانلود فعال شده و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید.

  • پروژه تاریخچه فلسطین

    دسته :

    علوم سیاسی

    فرمت/ورد تعداد صفحات 280
    قیمت : 10000 تومان

::
توضیحات بیشتر در مورد پروژه تاریخچه فلسطین :

پروژه تاریخچه فلسطین

bayt-al-maqdis-300x181

مقدمه

تاریخچه فلسطین

فلسطین قلب میهن عربی و واسطه العقد و قبله انظار آن است. فلسطین گهواره ادیان توحیدی بزرگ تاریخ و ملتقای تمدنهاست سرزمینی پربرکت و زیبا که از لحاظ سوق الجیشی، سیاحتی و دینی یکی از مهمترین نقاط زمین است.

مساحت فلسطین در حدود ۲۷۰۰۹ کیلومتر مربع است. مستطیل شکل است و از شمال تا جنوب در حدود ۴۳۰ کیلومتر طول دارد. عرض آن شامل میان ۵۱ و ۷۰ کیلومتر و در وسط میان ۷۲ و ۹۵ کیلومتر است. عرض فلسطین در جنوب بیشتر است و به حدود ۱۱۷ کیلومتر می رسد.

فلسطین از غرب محدود است به دریای مدیترانه از شرق به سوریه و اردن از شمال به لبنان و سوریه و از جنوب به شبه جزیره سینا (مصر) و خلیج عقبه.

قدمت فلسطین

فلسطین سابقه تاریخی ۱۰ هزار ساله دارد. قدمت شهر اریحا به ۷ هزار سال قبل می رسد. اولین ساکنان فلسطین کنعانیان (فلسطینی ها) بودند که از سه هزار سال قبل از میلاد به این سرزمین آمند.

در سال ۱۲۰۰ قبل از میلاد قبایل عبری (یهودی) از کلده از شرق به سرزمین کنعان و در نتیجه به شهر اریحا حمله کردند.

تا ۲۰۰ سال عبری ها حکومتی نداشتند و با فلسطینی ها در جدال بودند تا در ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد داود پیامبر اولین حکومت عبری (یهودی) را در فلسطین بنا نهاد. بتدریج فلسطینی ها و اسرائیلیها با یکدیگر خو گرفتند و ترکیب شدند. حکومت داود پیامبر فقط ۸۰ سال بود.

مهاجرت یهودیان طرح صهیونیستی

فلسطین بخشی از امنیت امپرتوری عثمانی شد که گاه تابع حاکم بیروت و احیانا تحت ولایت صیدا و یا دمشق در می آمد، عکس آن نیز اتفاق می افتاد و گاه حاکم عثمانی در حیفا و یا عکا و یا قدس، بیروت و یا صیدا و … را نیز اداره می نمود.

با تدوین قانون اساسی عثمانی در سال ۱۸۷۶ م انتخابات پارلمانی برگزار شد و نمایندگانی از ولایات تابعه عربی از جمله فلسطینیان قدس به جمع نمایندگان پیوستند.

کما اینکه جمعی از شخصیتهای عرب و من جمله فلسطینی ها در پست های عالی رتبه لشکری و کشوری گمارده شدند.

اشغالگران یهود کم کم زمینهای فئودالها و زمینداران بزرگ لبنانی و سوری را خریداری و کشاورزان فلسطینی را از این زمین ها، بیرون راندند.

در سال ۱۸۸۶ م اولین درگیری روی داد و کشاورزان رانده شده از دو روستای الخضیره و ملبس (بتاح تکفا) این دو مستعمره را مورد حمله قرار دادند.

این حوادث دولت عثمانی را بر آن داشت تا در (سال ۱۸۸۷ م) مهاجرت صهیونیستها به فلسطین را منوط به شرایط خاصی کند.

در سال ۱۸۹۲ م حمله به مستعمره های یهودی با همان دلایل پیشین تکرار گشت و بخشنامه های جدیدی از سوی دولت عثمانی با هدف محدود کردن مهاجرت یهودیان صادر گردید، لیکن عثمانی ها زیر فشار اروپا ناگزیر از لغو آن شدند.

فلسطینی های قدس، یافا، نابلس، عکا و غزه که توانسته بوند طی سالهای ۱۹۰۸ و ۱۹۱۲ م به پارلمان عثمانی راه پیدا کنند، موضوع اولین کنگره صهیونیستی (سال ۱۸۹۷ م) در بال سویس و برنامه ریزی یهودیان برای ایجاد کشوری قومی در فلسطین را در دربار مطرح و به بحث و بررسی آن بپردازند و موفق شدند عثمانی ها را متقاعد سازند که مهاجرت یهود به فلسطین را ممنوع کرده و تسلیم فشارهای اروپایی نشوند.

این عده همچنین علیه رشوه خواری تعدادی از استاندارانی که به یهودیان جهت مهاجرت به فلسطین و تملک زمین های فروشی توسط برخی از سرمایه داران سوری و لبنانی و عمدتاً مسیحی (آل سرسق، توینی، کساب، خوری و مطران و …) کمک می کردند، شکوائیه ای را مطرح ساختند.

در سال ۱۸۹۷ م کمیته ای به ریاست محمد طاهر الحسینی مفتی قدس با هدف ارزیابی و بررسی دقیق راه کارها و شیوه های صهیونیستها برای دستیابی به زمینها تشکیل گردید.

از سوی دیگر سلطان عبدالحمید دوم در واکنش به برگزاری اولین کنگره صهیونیستی، هیأتی از کارکنان دربار خود را گسیل داشت تا شخصا بر استان قدس اشراف و نظارت داشته باشد. مطبوعات فلسطینی و عربی مانند روزنامه مصری المنار و … نیز فعال شده و نسبت به نتایج و پیامدهای طرح شوم صهیونیستی جهت استیلا بر فلسطین (بلافاصله پس از اجلاس بال) هشدار دادند.

یوسف ضیاء الخالدی شهردار و نماینده شهر قدس در پارلمان عثمانی در سال ۱۸۹۹ م با ارسال پیامی به تسادوق کاهن رئیس خاخامهای فرانسه خواستار آن شد تا فلسطین را برای مردمانش باقی بگذارند. در قسمتی از این پیام آمده بود:

شما را به خدا، فلسطین را به حال خود واگذارید.

خاخام کاهن نیز هرتسل را در جریان این نامه قرار می دهد و هرتسل هم بنوبه خود در پیامی برای خالدی چنین عنوان می کند: اگر مردم فلسطین راضی به پذیرش صهیونیستها نیستند، ما جای دیگری را جستجو خواهیم کرد و بالاخره این مکان را خواهیم یافت.

نتیجه گیری

پس از پایان جنگ عراق علیه ایران و به قدرت رسیدن آقای هاشمی رفسنجان، جمهوری اسلامی ایران فرصت پیدا کرد با انتخاب گزینه های سیاسی بسیار گسترده تری نسبت به آنچه که جنگ میسر می ساخت خط مشی واقع بینانه تری را انتخاذ نماید. ظاهراً این جریان در قالب دکترین ام القرای جهان اسلام متجلی گردید. در این مقطع این اتفاق نظر بوجود آمد که جمهوری اسلامی بدون گسترش انقلاب اسلامی در خارج از مرزهایش قادر به ادامه حیات نیست. شعارهایی همچون آرمان آزادی کربلا و قدس و نابودی اسرائیل به مثابه خط مشی اصلی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی تلقی می شد، بدین خاطر می توان در این سالها نظریه اصلی سیاست خارجی ایران را همان ام القرای اسلامی دانست.

حمایت ها و کمکهای ایران به گروههای مبارز طرفدار ایران بیشتر گردید و گروههایی که به دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نزدیک بودند، مورد حمایت و کمکهای بیشتر قرار گرفتند، بخصوص در فلسطین اشغالی که همواره مساله جهانی اسلام تلقی می شد. گروههای حزب الله لبنان، جهاد اسلامی، حماس که معمولاً دیدگاهی همگام با ایران داشتند، مورد حمایت قرار گرفتند، و بحث آزاد سازی فلسطین در محافل داخلی و خارجی از سوی ایران تقویت گردید، و نقش بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در صلح اعراب و اسرائیل موجب خشم و تهدیدات بیشتر آمریکا و اسرائیل نسبت به ایران را فراهم آورد.

کمکهای معدود کشورهای عربی و کمکهای مادی، اقتصادی و … ایران که بیشتر از طریق سوریه و حزب الله… لبنان صورت می گرفت، به گفته رهبران این جنبشها نقش بسیاری در شکوفایی و بسیج توده ها به سوی مبارزات علیه اسرائیل ایفا نمود، و موجب تقویت و گسترش دایره نفوذ این جنبشهای مبارز در داخل و خارج فلسطین اشغالی گردید.

با روی کار آمدن دولت آقای خاتمی در سال ۱۳۷۶، و مشکلات متعدد روابط خارجی ایران با کشورهای بزرگ و منطقه، ایشان به بازنگری در سیاست خارجی و روابط بحرانی ایران با دیگر کشورها پرداخت. در این دوره بیشتر به تنش زدایی و ارتباطات بسیار با کشورهای مختلف از جمله غرب توسط فعالان دیپلماسی ایران صورت پذیرفت، این دوره که تقریباً همزمان با کنفرانس سران کشورهای اسلامی در تهران صورت گرفت، در رابطه با منطقه و فلسطین بیشترین رویکرد ایران به مسائل عمومی و منطقه ای و فرامنطقه ای در مورد حقوق ملت فلسطین صورت پذیرفت. سیاست ایران در منطقه براساس مصالح ملی و حمایت ها از آزاد سازی فلسطین اشغالی ادامه یافت، و چرخه آن بیشتر به سوی حمایت های سیاسی و بین المللی گردید.

در این دوره سعی ایران بر این شد که مساله فلسطین با مشارکت هرچه بیشتر کشورهای عربی و سازمانهای بین المللی برای احقاق حقوق فلسطین اشغالی انجام پذیرد. که مجموع حمایت ها و کمکها باعث به باد نشستن مقداری از تلاش ها گردید، که همانا پیروزی حماس در انتخابات با پشت سر گذاشتن سازمان آزادیبخش فلسطین که خود را به عنوان نماینده مدعی فلسطین می دانست انجامید. بی شک حمایت های ایران را می توان بیشترین فاکتور در این پیروزی ها دانست.

فصل سوم – بخش سوم

مخالفت شدید حماس با تشکیل دولت فلسطین

تشکیلات خودگردان و مواضع حماس

مواضع تشکیلات خودگردان و حماس در رابطه با گفتگو با اسرائیل

اقتدار حماس، انزوای عرفات

از شعار تا عمل (عقب نشینی گام به گام سازمان آزادیبخش فلسطین)

توطئه نقشه راه

جنبش های اسلامی و ملی فلسطین و موضع حماس

کنفرانس عقبه مخالفت حماس و فتح «عبدالعزیز رنیسی»

فصل سوم – بخش دوم

۱- انگیزه ها و اهداف

۲- اساس نامه یا میثاق نامه حماس

۳- روش های جنبش حماس برای دستیابی به هدفهای استراتژیک

۴- وجوب جهان برای آزادی فلسطین

۵- همبستگی اجتماعی حماس

۶- جهان شمولی دایره مبارزات فلسطین از دیدگاه حماس

۷- حمایت های حماس

۸- طرح حماس برای اتحاد گروه ها

۹- مساله اسراء هدف حماس

۱۰- رد راه حل های سازش با صهیونیسم

۱۱- آتش بس مشروط حماس «خروج اسرائیل از نوار غزه»

۱۲- مواضع جدید حماس، پس از شهادت شیخ یاسین رهبر حماس

۱۳- بازوی نظامی حماس

۱۴- نابودی رژیم صهیونیستی از سرکوب حماس آسانتر است «خالد مشعل»

۱۵- عدم ادغام حماس و دولت خودگردان

فصل پنجم بخش دوم

رهبران ایران و مقاومت فلسطین

الف- سیاست تصمیم گیری رهبران ایران

ب-دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اسرائیل «امام خمینی، آیت الله خامنه ای …»

۲-طرح روز جهانی قدس، احیای جنبشهای اسلامی و بسیج مسلمانان

۳-آیت الله خامنه ای و حمایت از مقاومت فلسطین

۴-آقای خاتمی و حمایت از مقاومت فلسطین

۵-وحدت نظر جهاد اسلامی فلسطین و رهبران جمهوری اسلامی ایران «زوال اسرائیل»

۶-جنبش جهاد اسلامی و تاثیر اندیشه های امام خمینی (ره)

۷-رهبریت ایران و جنبش جهاد اسلامی فلسطین «دکتر رمضان عبدالله دبیر کل جنبش اسلامی فلسطین»

فصل پنجم بخش سوم

حمایت ایران از مقاومت فلسطین حماس و جهاد اسلامی

۸-ایران و حمایت از مقاومت فلسطین

۹-ارتباط سازمان جهاد اسلامی فلسطین با جمهوری اسلامی ایران

۱۰-حمایت های مالی، نظامی حماس و جهاد اسلامی

۱۱-ایران یکی از منابع مالی جهاد اسلامی

۱۲-آینده منازعه فلسطین و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

فصل ششم بخش اول

بازدارندگی ایران در روند صلح

۱۳-ایران و مخالفت با روند صلح خاورمیانه

۱۴-واکنش ایران و دیگر کشورها در قبال توافقنامه اسلو «غزه-اریما»

۱۵-انتفاضه و نقش بازدارندگی ایران در روند صلح

۱۶-جهاد اسلامی فلسطین و نقش بازدارندگی ایران در روند صلح

۱۷-حماس و نقش باز دارندگی ایران در روند صلح

۱۸-کنفرانس اسلامی و نقش بازدارندگی ایران در روند صلح

۱۹-فشار غرب و آمریکا بر ایران در پی حمایت از مقاومت فلسطین

پروژه تاریخچه فلسطین

قیمت : 10000 تومان

[ بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود ]